Yousee vil indtage mere aktiv rolle inden for tv-indhold

Tv-distributøren Yousee lancerer i denne uge et samarbejde om egenproduceret indhold. Det vil der komme mere af i fremtiden, ligesom selskabet i stigende grad vil gå direkte til producenterne for at købe færdige produktioner, siger mediedirektør.
Christian Philip Morgan | Foto: PR/TDC
Christian Philip Morgan | Foto: PR/TDC
AF JULIE FOGDE, MEDIAWATCH

Der skal mere til at tiltrække og fastholde kunder i fremtiden end udelukkende at samle tv-indhold i små, mellemstore og store pakker med flow-kanaler. Sådan lyder konklusionen fra Yousee. Derfor tager selskabet nu sit hidtil største skridt mod at indtage en anden og langt mere aktiv rolle inden for tv-indhold. Det fortæller Yousees mediedirektør, Christian Morgan.

Det konkrete skridt munder ud i en digital tv-kanal for kvinder i samarbejde med magasinet Chrichri, som skuespillerinden Christiane Schaumburg-Müller står bag. Den nye kanal går i luften i denne uge, men blev allerede annonceret tidligere i efteråret. Indholdet består på nuværende tidspunkt af 10 programmer af forskellig længde, og hvor nye episoder løbende bliver udgivet - først eksklusivt for Yousees tv-kunder via app og tv-boks, men efter en periode også på chrichritv.dk. Der er ingen reklamer knyttet til programmerne og derfor heller ingen indtægter, fortæller Christian Morgan.

"Der er ikke nogen omsætningsmodel i det som sådan. Vi giver det til en masse kunder, som i forvejen betaler for tv-produkter. Så vores omsætning ligger i, at de fortsat betaler for de tv-produkter og er glade for dem," siger han.

Kursskiftet kommer bl.a. efter, at Yousee på et år har mistet 56.000 tv-kunder, og godt en tredjedel af selskabets 1,3 mio. kunder har nu kun den mindste tv-pakke ifølge en opgørelse fra MediaWatchs søstersite ITWatch, mens danskerne i stigende grad helt dropper tv-pakkerne for selv at kunne sammensætte sit indhold med blandt andet streamingtjenester.

En ny rolle i markedet

Det er den korte forklaring bag, hvorfor Yousee har udvider sin rolle fra klassisk tv-ditributør til nu også at være indholdsproducent - en rolle, der hidtil primært har været tv-stationernes. Den lange forklaring er et strategiskifte i koncernen, som ikke ser en fremtid i "kun" at samle og videredistribuere indhold, uddyber Christian Morgan.

"Vi ønsker i virkeligheden at tage en anden rolle i indholdsverden, end vi har i dag. I et medielandskab i opbrud, tror vi på, at den rette position for Yousee og TDC i fremtiden er, at vi har en langt mere aktiv rolle inden for indhold, for vi tror simpelthen ikke på, at det længere er nok kun at aggregere indhold, men at vi er nødt til at have unikke tilbud til kunderne også. Strategien er todelt. Den ene del af strategien handler om, at vi ikke "bare" skal samle indholdet, men at vi skal kuratere og gøre indholdet let tilgængeligt og inspirerende for vores kunder," siger han og fortsætter:

"Den anden del af strategien er at skabe det særlige til vores kunder. Vi kommer både til at kigge mere på egenproduceret indhold som det her (Chrichritv, red.) samt købe mere færdigproduceret indhold direkte fra producenter og studier, og gøre det tilgængeligt digitalt for vores kunder," siger han uden at ville kommentere på, hvordan budgettet skal fordeles mellem egenproduktion og køb af færdige produktioner.

"Minutterne er jo betydeligt dyrere, når de er danske. Det er realiteten. Men vi synes, at danske produktioner er spændende, og vi ved, at vores kunder synes, at dansk er spændende. Derfor vil vi gerne lave nogle flere danske produktioner og eksperimentere med nye idéer i det digitale, kreative miljø."

Ingen ambition om streamingtjeneste

Til den lange forklaring hører også, at der helt naturligt ligger en større grad af frihed og kontrol i det produkt, som Yousee tilbyder sine kunder, når distributøren selv producerer det. Selskabet skærer mellemmanden ud af ligningen og sidder derfor også selv på rettighederne, der følger med et program, og kan selv bestemme, hvordan kunderne skal kunne tilgå det - uden forhandlinger med leverandører - fortæller Christian Morgan.

Men mens eksempelvis TV 2 og TV 3-kanalernes ejer, MTG, har lanceret særskilte abonnementer i form af TV 2 Play og Viaplay for kunder, der ønsker at få adgang til deres digitale kataloger af tv-indhold, er der ingen planer om lignende tiltag fra Yousee.

"Selvfølgelig er det interessant, i og med det er det, de andre på markedet har gjort, men det kræver, man har en væsentligt større mængde indhold, end vi har lige nu," siger Christian Morgan, der også afviser interesse i at videresælge programmerne i Chrichritv.

"Lige nu handler det bare om at eksperimentere og bruge vores egen platform til at finde ud af, hvordan det (egenproduktioner, red.) virker for os," siger han.

Det er ikke første gang, Yousee laver eget indhold. I forbindelse med det amerikanske valg i slutningen af sidste år indgik tv-distributøren også et samarbejde med værterne Peter Falktoft og Esben Bjerre om at sende live under valgaftenen på Facebook, Youtube og Yousees egen infokanal.

Det betød så også, at indholdet var gratis tilgængeligt for alle - og ikke kun Yousee-kunder. Udgangspunktet for Yousees egenproduktioner nu og fremadrettet er dog, at indholdet skal lægges bag abonnementsmur og være forbeholdt selskabets kunder.

Nyt produktionsselskab står bag

Både liveudsendelsen fra den amerikanske valgaften samt de nye Chrichri-programmer er produceret af det unge produktionsselskab Drive Studios, der blev etableret i anden halvdel af 2015, og som Egmont-selskabet Nordisk Film tidligere i år købte sig ind i. Yousee er dog ifølge Christian Morgan også i dialog med flere andre producenter om potentielle samarbejder.

For nuværende bliver der udelukkende satset på produktioner inden for livsstils- og underholdningsgenren. Det handler dels om omkostninger, dels om hvad Yousee forventer, at kunderne ønsker, og dels om de kompetencer distributøren allerede har i organisationen, oplyser han.

"Det er heller ikke fordi, vi slet ikke er interesserede i eksempelvis dokumentarer, men inhouse er vores eksisterende kompetencer bare mere rettet mod underholdende genrer. Så det er en lidt blødere start for os at gå efter, ligesom vi tror, at vi får mest værdi for pengene nu og her."

Som en del af strategiskiftet arbejdes der også på at digitalt udbygge Yousees eksisterende samarbejder. Senest udvidede distributøren sin aftale med den amerikanske tv-koncern Viacom, som hidtil har leveret lineære tv-kanal såsom MTV, VH1 og Comedy Central til Yousees tv-pakker. I oktober blev en aftale med produktionsselskabet Paramount, der er en del af Viacom-koncernen, lagt til, så Yousee-kunder også får digital adgang til de nyeste film fra selskabet.

Færre sure danske bredbånd, mobil og tv-kunder

TDC vil videreuddanne elektrikere 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også