Fremstillingsvirksomheder kan opnå mere værdi ved at gøres deres produkter smarte

Virksomheder kan optimere deres forretningsgange, hvis de formår at favne de muligheder, smarte produkter giver. Kun få udnytter det potentiale i øjeblikket, viser undersøgelse.
Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg
Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg

Fremstillingsvirksomheder har penge at hente, hvis de formår at gøre deres produkter smarte. I øjeblikket halter de nemlig kraftigt efter på det punkt, fremgår det af en undersøgelse fra Teknologisk Institut. Det skriver fagmediet Ingeniøren.

Undersøgelsen viser, at kun omkring hver fjerde af de i alt 455 adspurgte fremstillingsvirksomheder aktivt arbejder med såkaldte smarte produkter. Hver femte af virksomhederne i undersøgelsen har udstyret deres produkter med sensorer, imens det helt overordnet kun er omkring hver fjerde virksomhed, der aktivt arbejder med smarte produkter, skriver mediet videre.

Ifølge Stig Yding Sørensen, der er centerchef for Analyse og Erhvervsfremme på Teknologisk Institut, er de smarte produkter en blind vinkel hos fremstillingsvirksomhederne.

"Mange virksomheder har nok indset, at de kan arbejde mere effektivt ved at digitalisere produktionen, og det er også super vigtigt. Men man forsømmer måske tilsvarende at udvikle nogle nye digitale produkter," siger han til mediet.

Han pointerer samtidigt, at produkterne skal kunne sælges, men at man samtidig kan tilføre produkterne ekstra værdi, hvis man formår at tilføje dem noget nyt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også