Beskedtjenesten Telegram når 900 mio. brugere og overvejer børsnotering

Telegram er vokset eksponentielt i de seneste år og har opnået en omsætning på flere hundrede millioner dollar.
Ifølge kilder tæt på selskabet vil Telegram stile efter en børsnotering i USA. | Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix
Ifølge kilder tæt på selskabet vil Telegram stile efter en børsnotering i USA. | Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix
Af Marketwire

Beskedtjenesten Telegram er nået 900 mio. månedlige brugere og er ved at nærme sig profitabilitet. Ifølge selskabets russiskfødte stifter, Pavel Durov, kan næste skridt for selskabet være en børsnotering.

Det skriver Financial Times.

Telegram er vokset eksponentielt i de seneste år og har opnået en omsætning på flere hundrede millioner dollar, efter selskabet introducerede reklamer og abonnementer på sin platform for to år siden. Durov, der har fuldt ejerskab over beskedtjenesten, afviser at sælge selskabet til en fond og ser i stedet hellere en børsnotering i fremtiden, når selskabet har opnået profitabilitet.

- Hovedårsagen til, at vi åbnede op for reklamer på platformen, var, at vi ønskede at forblive uafhængige. Generelt set ser vi en børsnotering som en måde, hvorpå vi kan demokratisere adgangen til Telegrams værdi, siger han til Financial Times.

Telegram er over de seneste år blevet et vigtigt kommunikationsværktøj for regeringer verden over og ikke mindst borgere i konfliktzoner som Ukraine. Mange forskere advarer dog mod, at den lempeligt modererede platform er hjemsted for kriminel aktivitet såvel som misinformation og ekstremistisk indhold.

Ifølge kilder tæt på selskabet vil Telegram stile efter en børsnotering i USA, når selskabet har opnået profitabilitet, og markedsbetingelserne er fordelagtige. Durov afviser over for Financial Times at fremlægge en tidshorisont eller konkret børs for noteringen, men understreger, at Telegram har overvejet samtlige muligheder.

Årlige udgifter udgør 70 amerikanske cent per månedlig bruger, siger Durov til avisen. I år planlægger selskabet at øge sine udgifter til markedsføring i et forsøg på at øge omsætningen globalt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også