Konsulenthusene i it-industrien skal være strategiske partnere

Udsigterne for 2024: Professor Jan Damsgaard mener, det er nødvendigt, at dansk erhvervsliv bliver langt bedre til at absobere nye digtiale løsninger. Lego og Danske Bank viser hver deres retning.
Professor Jan Damsgaard fra Institut for Digitalisering på CBS ser en klar mulighed for, at konsulenthusene i højere grad bliver strategiske partnere, | Foto: Niels Hougaard/ERH
Professor Jan Damsgaard fra Institut for Digitalisering på CBS ser en klar mulighed for, at konsulenthusene i højere grad bliver strategiske partnere, | Foto: Niels Hougaard/ERH

Med løvfaldet følger nye planer og budgetter for det kommende år. Og vækstudsigterne for it-branchens virksomheder er fortsat betydeligt bedre end den generelle økonomiske vækst. Presset stiger både i it-afdelingerne og på konsulentaktiviteterne i it-branchen.

Analysehuset IDC ser aktuelt vækstrater for de danske it-investeringer i omegnen af fem procent og afhængig af segmenteringen, så ligger it-services og dermed konsulentaktiviteter mellem seks og syv procent. Professor Jan Damsgaard fra Institut for Digitalisering på CBS ser en klar mulighed for, at konsulenthusene i højere grad bliver strategiske partnere, der både kan være med til at løfte det digitale absorpstionsniveau og levere løsninger hos kunderne.

”It-afdelingerne har travlt som aldrig før, fordi der er en lang liste af projekter. Samtidig er der øget behov for at løfte virksomhedernes digitale absorptionsniveau, og her nytter det altså ikke noget at bede it-afdelingen om hjælp,” siger Jan Damsgaard.

Den lange liste af projekter er både modernisering af virksomhedernes eksisterende kerneapplikationer og it-infrastruktur. Og løftet i det digitale absorptionsniveau handler om at skabe en digital arkitektur og kultur i virksomheden, der er fundamentet under nye datadrevne forretningsmodeller.

Tiden er knap

”Det er en ambidekstral udfordring, hvor man skal kunne arbejde med begge problemstillinger samtidig. Samtidig er hastigheden sat voldsomt op, fordi forandrings-horisonten er stadig lavere, så udviklings-sprinterne er på få måneder.”

Jan Damsgaard peger på, at it-branchens kunder forventer stadig mere, i takt med at den digitale modenhed vokser i alle virksomheder. Og her ligger nøglen til, at både arbejdet i de traditionelle konsulenthuse i it-branchen og konsulentaktiviteterne i branchen generelt kan blive til mere strategiske partnerskaber:

”Kunderne forventer meget mere - både i b-to-b og b-to-c. Det er helt afgørende at forstå og kunne handle på kundernes forretningsmæssige behov. Der skal laves hurtige, agile løsninger på toppen af den digitale arkitektur.”

Ikke én løsning

Derfor er der heller ikke nogen enkel løsning. Et par eksempler på at håndtere de digitale udfordringer ses hos Lego og Danske Bank. Her arbejder begge virksomheder på at øge deres digitalisering markant ved enten at udvide medarbejderstaben eller etablere strategiske partnerskaber.

Lego forventer i år at udvide med 1800 digitale medarbejdere i virksomhedens fire digitale hubs i Billund, London, Shanghai og København. Og at digitalisering spiller en nøglerolle i Lego afspejles i, at digitaliseringsdirektør Atul Bhardwajs er placeret i topledelsen og nummer to efter adm. dir. Niels Christiansen.

Danske Bank indgik i sommer et omfattende partnerskab med indisk baserede Infosys. Partnerskabet omfatter blandt andet et salg af Danske IT, der også har hovedkvarter i Indien. Men derudover omfatter partnerskabet også fremtidigt digitaliseringsarbejde - strategisk såvel som løsninger og adgang til Infosys’ mere end 340.000 it-specialister.

Jan Damsgaard mener, at både Legos og Danske Banks digitale satsninger repræsenterer forsøg på at løse den ambidekstrale udfordring. Der er behov for både at integrere de digitale løsninger med virksomhedernes strategi og samtidig udvikle og levere de nødvendige it-løsninger til understøttelse af strategien.

”Vi er så heller ikke hjulpet af, at vi uddanner alt for få it-folk. It-uddannelserne har heldigvis større og større optag, men det tager jo fem år, inden vi ser resultaterne. Og teknologien kan kun hjælpe os en del af vejen med hoveder og hænder,” siger Jan Damsgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også