ITWatch

Dansk startup tjener gode penge på Amazon men vil helst være fri

Danske Airtame har haft økonomisk succes ved at sælge sine produkter hos Amazon i USA. Samarbejdet er dog ikke uden omkostninger.

Danske Airtame producerer en streaming-løsning. | Foto: PR/Airtame

Frygten for, at konkurrenter løber med kunderne på Amazon, har tvunget det danske selskab Airtame, der sælger streamingprodukter, til at hoppe med på vognen. Det skriver Børsen.

Beslutningen har givet pote økonomisk. I løbet af de første ni måneder, efter Airtame begyndte at sælge sine produkter via Amazon i USA, voksede omsætningen fra 15.000 dollar til 90.000 dollar om måneden. I dag tegner Amazon-handler sig for 10 pct. af Airtames omsætning.

Alligevel ville selskabet egentlig helst være fri for at sælge sine produkter via Amazon. Amerikanerne snupper 10-20 pct. af indtjeningen fra salget. Samtidig beholder ehandelsgiganten kontaktdata på kunderne.

"Vores produkt er lidt komplekst, så vi vil egentlig gerne ringe til kunderne og følge op på, om de har fået det sat op, og om der er noget, vi kan hjælpe med. Det får vi ikke lov til med Amazon," forklarer marketingdirektør Steffen Hedebrandt til Børsen.

På trods af ulemperne vil Airtame inden for den næste måned også begynde at sælge sine produkter via Amazon i Europa.

Danske iværksættere har solgt 50.000 streaming-dongles og henter første overskud hjem 

Global Connect-stifter smider 100 mio i iværksættere 

Mere fra ITWatch

Klumme: 80/20-splittet er på vej ud og det betyder mere budget til innovation

Innovation har fået en helt ny betydning efter corona, og virksomheder er nødt til at prioritere innovation, hvis de vil overleve. En positiv tendens er dog, at den traditionelle 80/20-opdeling af it-budgettet er på vej ud i mange virksomheder og erstattes af en 60/40-opdeling, hvor en større del vil gå til innovation, skriver Lars-Bo Klausen fra Vmware i denne klumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs