Kamp om Kinas lukrative marked for mobilbetalinger

Kina er kampplads for lancering af mobilbetalinger.
Foto: Andy Wong/AP/Polfoto
Foto: Andy Wong/AP/Polfoto

Det lukrative kinesiske marked for mobilbetalinger rystes af den tidligere lille spiller Tencent, der nu tager markedsandele fra giganten Alibaba. Markedet vurderes til at være 5500 mia. dollar værd, mere end 50 gange større end det amerikanske.

Det skriver Financial Times.

Alibaba har længe været den dominerende spiller på Kinas marked for mobilbetalinger og lancerede i 2004 Alipay. Mere end ti år senere trådte Tencent, der er kendt for beskedservicen WeChat, ind på markedet og satte gang i en kamp om kunderne.

I sidste kvartal af 2016 opnåede Tecent en markedsandel på 37 pct. mod 16 pct. i 2015. Samtidig er Alibaba gået fra at have en markedsandel på 71 pct. til 54 pct. ApplePay er ikke at finde blandt top ti.

Kina er verdens førende marked for mobilbetalinger, der holdes oppe at et boom i online shopping samt af mangel på alternative betalingsformer.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også