ITWatch

Kamp om Kinas lukrative marked for mobilbetalinger

Kina er kampplads for lancering af mobilbetalinger.

Foto: Andy Wong/AP/Polfoto

Det lukrative kinesiske marked for mobilbetalinger rystes af den tidligere lille spiller Tencent, der nu tager markedsandele fra giganten Alibaba. Markedet vurderes til at være 5500 mia. dollar værd, mere end 50 gange større end det amerikanske.

Det skriver Financial Times.

Alibaba har længe været den dominerende spiller på Kinas marked for mobilbetalinger og lancerede i 2004 Alipay. Mere end ti år senere trådte Tencent, der er kendt for beskedservicen WeChat, ind på markedet og satte gang i en kamp om kunderne.

I sidste kvartal af 2016 opnåede Tecent en markedsandel på 37 pct. mod 16 pct. i 2015. Samtidig er Alibaba gået fra at have en markedsandel på 71 pct. til 54 pct. ApplePay er ikke at finde blandt top ti.

Kina er verdens førende marked for mobilbetalinger, der holdes oppe at et boom i online shopping samt af mangel på alternative betalingsformer.

/ritzau/FINANS

Mere fra ITWatch

Ny partner-chef hos Microsoft: Cloud skal sælges som hyldevare

Microsofts nye chef for partnerøkosystemet, Morten Kvist Thomsen, ser stærk vækst i cloud-baserede løsninger de kommende år - men mener, at mange flere med fordel kan vælge standardløsninger i stedet for at tænke i tilpasninger. Det kan speede omstillingsprocesser dramatisk op og sætte turbo på digitalisering.

IBMs nordiske chef stopper

Selskabet slår den nordiske forretning sammen med Benelux-regionen, og derfor stopper Henrik Tang Hedegaard som nordisk chef for IBM. Han fortsætter dog i en ny rolle.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs