TDCs topchef: Det norske marked er blevet mere mættet

TDC's norske forretning er de seneste år vokset mere end forventet, men for det kommende år bliver væksten knap så stor.
Foto: pressefoto
Foto: pressefoto
AF RITZAU FINANS

Markedet for bredbånd er blevet mere mættet, og samtidig er selskabet påvirket af, at de norske kunder vælger mindre tv-pakker.

Sådan lyder det fra TDC's topchef, Pernille Erenbjerg, efter at selskabet for 2017 har lagt op til en mindre vækst i Norge.

TDC købte i 2014 kabelselskabet Get for 12,5 mia. kr., og allerede dengang var meldingen, at selskabet ikke kunne forventes at holde samme væksttempo som tidligere, hvor det gennem en lang årrække havde vist tocifrede vækstrater.

"Allerede da vi købte Get, regnede vi med, at væksten skulle være mindre. Der er så bare sket det, at Get har gjort det bedre, end vi regnede med, i de seneste to år. Men i løbet af 2016 er markedet blevet mere mættet. Der er en stor penetration på bredbånd, tv-markedet oplever de samme udfordringer, som man ser i resten af verden, og det er sværere at vokse lige så meget, jo større virksomheden bliver," siger Pernille Erenbjerg, der regner med at kunne vokse 4-6 pct. om året i Norge fremover.

"Det er stadig en flot vækst, når man sammenligner os med andre kabelselskaber rundt i Europa," siger hun.

I 2016 fik TDC's norske forretning, der også tæller "den gamle" TDC-forretning, et overskud før af- og nedskrivninger på 1651 mio. norske kr., hvilket var en vækst på 7,7 pct. Get viste en vækst på 10,1 pct.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også