Bestyrelsesformanden der lærte at kode

Til daglig sidder Lone Fønss Schrøder som bestyrelsesformand langt væk fra programmører og softwareudviklere. Alligevel har hun sat sig ind i kodning og selv haft fingrene nede i udviklingen af en it-platform, for de digitale evner er afgørende for erhvervsledere i en digital verden, mener hun.
Lone Fønss Schrøder. | Foto: Polfoto / Niels Hougaard
Lone Fønss Schrøder. | Foto: Polfoto / Niels Hougaard

Folk med it-kompetencer kommer i stadigt højere kurs på vigtige poster i erhvervslivet. Det faktum overrasker ikke Lone Fønss Schrøder.

Lige præcis de digitale kompetencer er et must for fremtidens ledere, mener erhvervskvinden, der er bestyrelsesformand hos Saxo Bank og medlem af bestyrelsen hos globale selskaber som Ikea og Volvo og engageret i flere fintech-virksomheder.

Som et lysende eksempel på en person, der lever op til de digitale krav, fremhæver Lone Fønss Schrøder erhvervsmanden Jim Hageman Snabe, der er blevet bestyrelsesformand i Mærsk og Siemens. Han har tidligere siddet som adm. direktør i it-virksomheden SAP.

"Det er helt klart, fordi han har den digitale forståelse, udover at han er et kanon dygtigt og sympatisk menneske med værdierne i orden. Han er et eklatant eksempel på den nye bestyrelsesformands-profil," siger hun.

ITWatch har interviewet hende om, hvilke krav digitalisering stiller til erhvervslivets top.

Og hvad er det så, den nye type bestyrelsesformand eller virksomhedsleder skal kunne mestre? Ifølge Lone Fønss Schrøder er det en kombination af flere komponenter.

"Man er nødt til at have mennesker, der forstår en ny type af lederskab. For det første at man forstår det nye konkurrencespil og forstår, at der er en ny strategisk platform, og at man ikke kæmper mod disruption, men samarbejder," slår hun fast.

Hvad siger en disrupter

Lone Fønss Schrøder har selv smagt sin egen medicin. Helt konkret har hun engageret sig i fintech og kodning; en idé, der opstod, efter hun modtog en besked, hun på ingen måde forstod.

"Jeg fik en sms fra Morten Lund, og jeg forstod den simpelthen ikke. Til gengæld forstod jeg, at jeg var nødt til at vide, hvad en ægte disrupter skriver på sin mærkelige tech-jargon," siger Lone Fønss Schrøder.

Morten Lund er it-iværksætter og en af investorerne i Skype. Sammen med Lone Fønss Schrøder står han bag faktureringsplatformen Cashworks, der blev lanceret i efteråret 2015, og som fik Lone Fønss Schrøder til at sætte sig ind i kodning, hvorefter hun kunne sidde side om side "dybt nede i produktet" under udviklingen sammen med en koder i Aalborg.

Og det var netop forretningsidéen til Cashworks, som Morten Lund præsenterede for hende via sms på bedste tech-facon, fortæller hun i telefonen, hvor der udover hendes stemme også tikker et par bip ind i starten af interviewet. Lone Fønss Schrøder fortæller, at de stammer fra "post closing events" fra Kina ovenpå salget af Saxo Bank til Volvos kinesiske ejer Geely.

Biplydene melder sig lystigt på hendes computer, selvom det er langt over sengetid på den anden side af kloden, hvilket får hende til at frydes over kinesernes effektivitet.

"De er helt imponerende og arbejder 24/7," siger hun.

Kvaliteter, hun i øvrigt påpeger, kun vil blive vigtigere i takt med digitaliseringen.

Har den digitale vinkel med

For at følge med, og ovenpå modtagelsen af den kryptiske sms, kastede Lone Fønss Schrøder sig ud i at lære at lave digitale produkter. Et tiltag, hun ikke har fortrudt siden.

"For mig har det virket godt og gjort, at jeg har fået en digital kompetence, som gør, at jeg kan være med til at sætte den rigtige agenda i bestyrelsesrummet. Det går igen i alle de virksomheder, jeg er i, at jeg har den digitale vinkel med," siger hun.

Om alle, der befinder sig på direktionsgangen, i hendes optik bør sætte sig ind i at kunne lave digitale produkter, er derfor et nærliggende spørgsmål.

"Folk må selv finde ud af, hvad der fungerer for dem. Men for mig gælder det, at det virker. Fremover er du nødt til at forholde dig til digitaliseringen, hvis du sidder i bestyrelsesrummet eller som topdirektør i en virksomhed," siger hun.

Hendes ønske om at forstå ting i detaljen tilskriver hun til dels sin tid i A.P. Møller-Mærsk, hvor hun var senior vice president fra 1982 til 2004.

"Hr. Møller sagde, 'No detail too small, no effort to great.' Han lærte os at forstå ting i detaljen, og det har jeg taget med mig videre."

Konkurrencen fra apps

Skal Lone Fønss Schrøder pege på andre tiltag, hun mener, bør være på agendaen i digitaliseringsøjemed, så skal vi tilbage til biplydende fra Kina, der vidner om, at der bliver arbejdet på højtryk.

"Som virksomhed skal man kunne handle med stor agilitet, fordi man har alle disse – kald dem disrupters – som gør, at konkurrencebilledet for virksomheder i dag er helt anderledes end tidligere," siger hun.

Hun peger på, at en virksomheds konkurrenter tidligere befandt sig i samme branche til forskel fra i dag, hvor truslerne groft sagt kan komme fra alle, der kan udvikle en app.

Foruden at være agil, så er en vis risikovillighed også en kvalitet, Lone Fønss Schrøder fremhæver.

"Man skal turde eksperimentere og undersøge nye forretningsmodeller og innovationsformer. At turde fejle er vigtigt," siger hun.

Lone Fønss Schrøder giver som et konkret eksempel, at det i dag er normalt, at virksomheder sender beta-versioner på gaden.

"Tidligere skulle alt være perfekt. Det er det ikke med en betaversion, men det er nærmest blevet noget positivt, for så ved man, at det er det sidste nye," siger hun.

Tro ikke, at tiden står stille

Skal hun koge opskriften på at kunne følge med ned til et absolut minimum, så handler det om at se indad.

"Man må spørge sig selv, om man har tilstrækkelig viden om den nye verden og organisationsform både i virksomheden og i sin bestyrelse," siger hun.

Derfor er det også nødvendigt, at digitaliseringen bliver styret helt oppe fra toppen af virksomheden.

"Det, man ikke har brug for nu, er folk, der tror, at tiden står stille, og at du kan kæmpe imod udviklingen, og at din virksomhed er så stor, at den ikke kan fejle."

Man skal som virksomhedsleder sætte sig ind i, hvilke teknologier, der findes, som kan komme til at spille en rolle for virksomheden i fremtiden og holde fokus på, hvilken udvikling af organisationen, det kræver, for at man kan følge med.

"Og så have en nogenlunde prioriteret liste med ting, der hele tiden kan flytte sig," siger hun.

Erik Damgaard: Nu har jeg lært lektien 

Simcorp-direktør: "It-branchen var min drøm fra starten" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også