Marketingschef fra Silicon Valley er vendt hjem for at undfange en unicorn

Robin Daniels har oplevet dot com-boblen og IPOs på første parket i Silicon Valley. Den danske techscene mangler en ”break shit”-attitude i sin markedsføring. Attituden skal gøre LMS365 til unicorn.
"AI lugter lidt af dot com-boble," siger Robert Daniels (tv), som i en alder af 21 år flyttede til Silicon Valley en måned før boblen sprang i 2001. Rasmus Holst (th) adm. direktør i LMS365, hvis kontor er på Charlottenlund Slot. | Foto: Privatfoto
"AI lugter lidt af dot com-boble," siger Robert Daniels (tv), som i en alder af 21 år flyttede til Silicon Valley en måned før boblen sprang i 2001. Rasmus Holst (th) adm. direktør i LMS365, hvis kontor er på Charlottenlund Slot. | Foto: Privatfoto

To tyske turister forsøger at tage plads i skyggen.

”Reserved. Members only,” siger butleren i hvidt, høfligt men afvisende til de to tyskere, mens butleren spørger nabobordet, hvor musikeren Kesi slænger sig, om han ønsker mere rosé.

Indenfor i en brun lædersofa i den eksklusive klub Soho House har forretningsudviklingschef i softwareselskabet LMS365, Robin Daniels, taget plads. Man kan kun blive medlem af klubben i den turkise, tidligere toldbodbygning i København, hvis man har kulturel kapital i overflod.

Nu er han hjemvendt med det store kørekort i højtflyvende ambitioner. LMS365 skal opnå en ARR på 100 mio. dollars inden 2027, der en af metoderne for at måle en unicorn. LMS365 skal også børsnoteres – i USA selvfølgelig.

Robin Daniels har været på lidt af en rejse, som man siger på LinkedIn. En virksomhed han også har arbejdet for. Hans karriere i Silicon Valley har været præget af korte ophold som hype mand med vidtløftige drømme, som har materialiseret sig i undfangelsen af to unicorns og børsnotering på Nasdaq. 

”Den danske techscene har så meget potentiale, men den mangler amerikanernes move fast and break shit-attitude,” siger Robin Daniels, der er såkaldt chief business officer i LMS365.

Robin Daniels nr. to fra venstre iført blåt jakkesæt, da Matterport blev børsnoteret på Nasdaq den 23. juli 2021. | Foto: Privatfoto
Robin Daniels nr. to fra venstre iført blåt jakkesæt, da Matterport blev børsnoteret på Nasdaq den 23. juli 2021. | Foto: Privatfoto

Genfødt efter dot com-boblen

Robin Daniels er iført den subtile tech-iværksætterdragt: habitjakke, forvasket t-shirt og lyseblå løbesko.

”En af mine løbeture kalder jeg my greatest hits-tour, hvor jeg kommer forbi steder, der har betydet noget for min opvækst. Jeg er helt nyforelsket i København. Det var jeg ikke, da jeg var teenager,” fortæller han på et dansk, hvor han ofte må stoppe op for at lede efter ordene.

Et af stederne er på Larsbjørnsstræde i indre København, hvor han er vokset op med en fraværende far. Han runder også gerne Christiania, fordi der samlede han flasker som otteårig. Gennem glitrede computermagasiner drømte han om at flytte til den solrige dal i Californien, hvor der er fart på ambitionerne.

”En frygtløst lille hustler,” betegner han sig selv.

Som selvudlært programmør i Javascript fik han job i den knopskydende, danske it-scene kort før årtusindskiftet. I den mørke kælder i Valby følte han sig låst fast uden ambitioner af janteloven. 

Han holdt tre måneder, og købte som 21-årig en enkeltbillet til San Fransisco. 

Opgør med traditionerne

I Silicon Valley i februar 2000 flød kapital frit. Selskaber, der smagte det mindste af it og tech, bragede op i værdi på børsen. Computerchipproducenten Intel har endnu ikke overgået sin akties værdi fra dengang. På få dage lykkedes det den purunge programmør at lande over 20 jobsamtaler. Drengedrømmen var at ringe med den forjættede klokke på Nasdaq.

Men kun en måned senere ramlede det hele om ørerne på Robin Gertsen, som han hed dengang.

”Når folk siger vi går gennem en recession nu... Det er en rimelig fed recession i forhold til, hvad vi har set før,” påpeger han.

Robin Daniels som purung programmør skriver floder af koder, mens Brasilien vinder VM-finalen i 2002 på to mål af Ronaldo. | Foto: Privatfoto
Robin Daniels som purung programmør skriver floder af koder, mens Brasilien vinder VM-finalen i 2002 på to mål af Ronaldo. | Foto: Privatfoto

Første dag hos sikkerhedsselskabet Veritas forelskede han sig i marketingchefens assistent. De blev gift. 

”Hvorfor skal kvinder altid tage mandens efternavn? Det er en dum tradition,” fortæller Robin Daniels, der efterlod Gertsen i andedammen.

Drømmen om at ringe med klokken på børsen gik i opfyldelse sammen med SaaS-selskabet Matterport, der sælger 3D-kameraer og software som bruges til at skabe virtuelle tur i bygninger. Matterport steg kraftigt efter børsnoteringen. Selskabet har tabt 89 pct. af værdien siden toppen. Han forlod skuden til fordel for Danmark i november 2021.

Golden age of storytelling

Selvom en karriere i tech og it trak i ham som ganske ung, har han haft en drøm om at blive filminstruktør. I det amerikanske techmiljø fandt han en scene til at kombinere sine to drømme. For når produkter skal lanceres eller kapitalfonde kurtiseres, handler det ifølge Daniels om at turde at stille sig frem på scenen med en stærk fortælling.

”I USA er mange af de tekniske produkter ikke særligt gode, men amerikanere tænker større, når det kommer til storytelling,” siger han.

Og den tankegang bør danske techselskaber med globale ambitioner tage sig til. Hurtigt. For lever vi i the golden age of storytelling, hvor der findes flere muligheder end nogensinde for at fortælle historier om sine produkter. Man kan lave fede kampagner, live streaming og podcasts, men ulempen er der så meget noise derude. Det er ikke nok at være lidt anderledes, lidt bedre.

Han fremhæver det danske modesko-brand Roccamore, der hamrede gennem støjen med sine reklamer med kendte mænd i høje hæle ledsaget med teksten: Respect high heels in the boardroom.

Alle Daniels tidligere arbejdspladser er b2b softwareselskaber, men han mener, at det er lige meget, for køberne vil stadig overraskes, smile eller en få følelsesmæssig connection til det, de køber.

”Du kan være seriøs med, hvad du laver og hvad du sælger, men du behøver ikke være seriøs på den måde, du kommunikerer med dine kunder på. Fordi, guess what, om du sælger et konsumer- eller businessprodukt, sælger du til mennesker,” siger han.

Dansk unicorn

Han ramte den lige i røven med sin egen kampagne med Matterport. Selvom 3D-kameraerne og dens software er et businessprodukt, lancerede Daniels og sit team en freemium udgave til forbrugere. Lanceringen blev kombineret med en video til 2 mio. kr.

”Lanceringen var helt Applesk,” genkalder Daniels stolt. IPO-værdien på 2,9 mia. dollars blev fordoblet på blot 16 dage.

Flere tilmeldinger fulgte på én uge, end der tidligere havde været på otte år. Selvom halvdelen af tilmeldingerne var ligegyldige, så blev det ifølge Daniels en stor succes, fordi den episke kampagne gav forbrugerne en følelsesmæssig connection – og gav et stort løft i omsætningen. 

Den samme opskrift har Daniels i sinde at følge i sit nye job som forretningsudviklingschef i LMS365. Softwareselskabet sælger en Microsoft-integreret platform, som firmaer kan bruge til efteruddannelse af sine medarbejdere. Kedelige compliancekurser skal forvandles til noget sjovt og spændende.

”Vi har fået tidlig adgang til Microsofts AI, som nemt kan strikke kurser sammen på enten tekst, lyd og som quizzer, som kan gøre kurserne mere engagerende,” siger han.

Daniels læner sig tilbage i lædersofaen på Soho House, og postulerer selvtillidsfuldt:

”LMS365 er en unicorn indenfor tre til fem år.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også