"Jeg har trænet benhårdt i at blive bedre til at lytte højere"

It-profilen: Trods en krævende rolle som direktør for Jumpstory, kan Jonathan Løw ikke lade være med at deltage i samfundsdebatten. Som markant holdningsmenneske øver han sig samtidig på at lade andre komme til orde.
Jonathan Løw, medstifter af Jumpstory, bruger kun LinkedIn som socialt medie, hvor han deltager i debatten om både teknologi og andre emner. . | Foto: Jumpstory / PR
Jonathan Løw, medstifter af Jumpstory, bruger kun LinkedIn som socialt medie, hvor han deltager i debatten om både teknologi og andre emner. . | Foto: Jumpstory / PR

Jonathan Løw er medstifter af fotoplatformen Jumpstory, som blev lanceret i 2019 og i foråret fik en investering på knap 10 mio. kroner, der skal bruges til yderligere international vækst.

Han er en aktiv debattør på LinkedIn og fortæller her, hvad det giver ham at holde holdninger til meget andet end teknologi alene, samt hvilke must win battles han har resten af året – både privat og professionelt.

Hvad er det vigtigste du har lært i din karriere, og hvordan bruger du det i dag?

”Jeg har trænet benhårdt i at blive bedre til at lytte højere, og jeg er ikke i mål endnu. Jeg er overbevist om, at evnen til at lytte bedre til andre mennesker er altafgørende - uanset om man er leder, sælger, marketingchef eller it-iværksætter.”

”Samtidig er jeg et passioneret menneske med klare værdier og holdninger, så det er for mig en kontinuerlig øvelse at balancere det med et oprigtigt ønske om at forstå andre mennesker bedre.”

Hvad er det mest spændende og det mest udfordrende ved at drive Jumpstory lige nu?

”Vi har kastet os ud på en både spændende og vanvittigt ambitiøs rejse. Det letteste i verden ville være at have fortsat med at hjælpe tech-startups med PR, som jeg gjorde inden Jumpstory, men jeg savnede noget større. Vi har kastet os hovedkuls ud på et globalt marked, hvor alle vores konkurrenter har +1000 ansatte og milliarder i omsætning.”

”Vi tror dog stadig på, at vi kan gøre det her og ryste godt og grundigt op i stock foto branchen. Som Anita Roddick, stifter af Body Shop, mindede os alle sammen om: ”Hvis du føler dig lille og usikker, så skal du bare prøve at dyrke sex med en myg”.”

Hvem synes du gør det godt i it-branchen, som man måske ikke hører så meget om?

”Alle nørderne, der ikke er medievante som mig selv. Nørd er for mig et kæmpe plusord. Bill Gates sagde, at man skal være god ved nørderne i skolen, for man ender med at arbejde for én. Han har så meget ret. De fleste succesfulde it-iværksættere i Danmark hører man næsten aldrig om. De er ikke med i Løvens Hule eller på forsiden af Euroman. De nørder bare løs og gør en forskel inden for kunstig intelligens, cybersecurity etc.”

Du er meget aktiv på LinkedIn med både opslag og kommentarer – for nogle direktører og andre er LinkedIn et lidt angstprovokerende sted – hvordan kan det være, at du har kastet dig ud i det?

”Jeg tog på et tidspunkt en personlighedstest, og den sagde, at jeg var persontypen ’debattør’. Det har den ret i på godt og ondt. Nogle gange tænker jeg da også, at jeg ikke orker det, for sociale medier får sjældent det bedste frem i folk. Omvendt er jeg nok bare et menneske, der ønsker at gøre en forskel i verden, og en del af det er at turde udfordre nuværende dogmer og uretfærdigheder. Så det er derfor.”

”Og ja - jeg forstår godt topcheferne. Mange har skrevet privat til mig, at de er enige, men de liker eller kommenterer ikke altid, fordi det kan være farligt for deres karriere, hvis de tør stå for noget, som andre måtte mene ikke er politisk korrekt.”

Hvordan finder du tiden til at være en aktiv debattør også på mange andre platforme og medier – og hvad giver det dig?

”Jeg er faktisk ikke på så mange platforme. Kun LinkedIn. Jeg havde på et tidspunkt både en profil på Instagram, Twitter, Facebook og LinkedIn. Men jeg har lukket tre af dem. I mine øjne er Twitter alt for unuanceret et medie. Der er ingen dybdegående samtaler derinde.”

”Facebook er blevet lidt Nationen-agtigt på mange måder, mens Instagram ikke er oplagt, når man som mig tager meget få selfies. Til gengæld elsker jeg LinkedIn. Jeg håber også, at det ikke udvikler sig til de andre tre, selvom der indimellem er en tendens til det. Hvad det giver mig? Muligheden for at dele mine holdninger og erfaringer og forhåbentlig inspirere eller hjælpe andre på deres vej.”

Hvad er dit personlige og professionelle ’must win battle’ i andet halvår af 2022?

”Tre store ting lige nu: 1) At jeg husker at passe på mig selv, så jeg ikke bliver syg af stress igen. 2) At blive færdig med en meget ambitiøs bog, jeg arbejder på, som udkommer til januar 2023 under titlen ’Doers & Dreamers’. 3) At Jumpstory fortsætter den vækstrejse, vi er på lige nu, og forbliver et godt og menneskeligt sted at arbejde.”

Hvilken person, bog og film har gjort mest indtryk på dig og hvorfor?

”Bog - ”I et spejl i en gåde” af Jostein Gaarder. En smuk og poetisk bog om at elske livet og derfor også angsten for at miste det. Film - ”A beautiful mind”. En stærk film om skæve hjerner og hvorfor det ofte er disse hjerner, der for alvor forandrer verden til det bedre Musik - Volbeat. Fordi jeg har brug for at afreagere, hvis for mange er uenige i, hvad jeg mener på LinkedIn.”

”Man skal ikke at være bange for at bruge humor til erhvervskunder”

”Vi fik nok sagt farvel til 5 procent for mange i Nets”

”Vi fik ideen fordi vi så hvor galt det stod til”


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også