Simcorp vil bruge corona-erfaringer fremover: "Alt er foregået online. Installering, oplæring, aftaler – alt."

Simcorp er i store træk tilbage på kontoret efter krisen. Et par uger før varslet af topchefen. Nu høster man fordelene af de omfattende ændringer, selskabet har gennemført som følge af, at alle var sendt hjem. Blandt andet er systemer installeret hos kunder, uden en eneste Simcorp-ansat har sat sin fod hos kunden.
Foto: PR
Foto: PR

Simcorp var tidligt ude for at tage de nødvendige forholdsregler som følge af coronakrisen, og nu er selskabet i store træk tilbage i normalen. Eller - man er tilbage i den nye normal. For som Simcorps topchef Klaus Holse siger det, så var hans plan, at når Simcorp - og resten af landet - var ude på den anden side, så skulle det være endnu stærkere end før.

"Vi forsøger at lægge det snit, at vi, når det sker, vil være en bedre version af Simcorp end da vi gik ind i krisen. Det er den strategi, vi har fulgt," siger han til ITWatch.

Klaus Holse har tidligere fortalt hvordan et italiensk datterselskab hurtigt blev ramt og lærte hele Simcorp at gardere sig - flere uger før krisen brød ud herhjemme.

Det fortalte han om i dette interview.

Han har annonceret ansættelsesstop og har meldt ud om mere beskedne forventninger til resten af året, men bag væggene i det store børsnoterede it-selskab høster man også ret store fordele af krisen nu i form af mere effektive arbejdsformer. Og så varslede han dengang, at man ville være tilbage på kontoret i juni. Det er mange af de ansatte allerede.

"Vi er tilbage. Vi har faktisk været tilbage et par uger før 1. juni som jeg sagde og vores kontor i Tyskland åbner på mandag."

Simcorp har del selskabet op i et et A-hold og et B-hold i hovedkontoret.

"Jeg er på B-holdet, så jeg er inde nu, den anden halvdel er inde i de andre uger. Vi har delt det i lige og ulige uger, hvor der gøres grundigt rent i weekenden," siger han.

Hvad er din erfaring fra corona-krisen nu?

"Min erfaring er, at det er lykkes over al forventning."

Hjulpet af cloud-omstilling

Han forklarer, at meget i Simcorp er hulpet af, at man besluttede at flytte alle de interne installationer i skyen for tre-fire år siden.

"Vi har vænnet os til at bruge Office 365 og Teams for mange år siden, så der har ikke været den store udfordring. Men det store har været om kunderne på tilsvarende niveau var parate til at man lavede ting på afstand," siger han.

Men det var de, kan han konstatere, og det indeholder de nok største landvindinger for Simcorp.

"Der er ting, der kan lade sig gøre, som vores kunder ikke troede kunne lade sig gøre," siger Klaus Holse.

Han forklarer, at man i Simcorp har taget kunder "live" - altså fået deres nyt it-systemer til at køre, uden at nogen fra Simcorp har sat deres fod hos kunden.

"Alt er foregået online. Installering, oplæring, aftaler – alt. Kunden selv var heller ikke på kontoret mens det skete. Det ville jeg ikke selv have troet på før og det har vi aldrig prøvet før," siger han.

Modige kunder

"Det har også været en modig beslutningen af kunden, men det lykkes og mandag morgen efter vi havde installeret de nye systemer, så kørte det, da alle kundens medarbejdere loggede ind fra deres hjemmearbejdspladser."

Overvejede I at lade være med at installere?

"Nej, vi har arbejdet ud fra, at fastholde alle aftaler, vi har med kunderne og implementere det, vi skulle," siger Klaus Holse.

Han forklarer, at tanken bag var at man netop ikke vidste fra starten hvor længe dette ville fortsætte.

"Nu ser det ud til at slutte nu, men det vidste vi ikke dengang og der kan komme en anden bølge, så vi har indrettet os efter forholdende."

Hvad er de store fordele?

"Nu undgår vi rejser, CO2-udledning, vores medarbejdere skal ikke rejse i op til fire dage om ugen, det er en fordel på mange områder."

Klaus Holse forklarer, at de erfaringer, man nu har gjort sig, videreføres.

Skal videreføres

"Vil kunderne være med til det her, viderefører vi meget efter corona-krisen. Vi har hentet meget store fordele af det her," siger han - blandt andet ved at medarbejderne ikke behøver at være væk fra deres familie og man henter besparelser på rejser og hoteller og lignende.

Er der ulemper også?

"Ja, og dem skal man ikke være blind overfor. Ulempen er, at man mister det at skabe relationer. Det er en stor ulempe ved det, vi gør nu. Ingen mødes med hinanden."

Hvor er du inspireret fra til den strategi, I har fulgt?

"Jeg har læst om en amerikansk virksomhed der hedder Gitlab. De har 1000 ansatte, ingen kontorer overhovedet og de har masser af kunder og oplever stor succes. Det har inspireret mig meget til at lykkes med det her."

Skal det være fremtiden for Simcorp?

"Nej, det tror jeg ikke. Men vi kan gøre så meget vi kan for at lære af det her. Men vi er sikre på, at vi kommer ud på den anden side en dag."

Simcorp-topchef: Vi vil beskytte og fastholde vores største investeringer 

Simcorp leverer fremgang på toplinjen mens indtjeningen viger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også