Direktør: Giv it-driften et servicetjek

Mange virksomheder har ikke styr på den kritiske it-infrastruktur, og det kan skabe ekstra udfordringer i en i forvejen presset periode. Derfor bør alle selskaber foretage en risikoanalyse af infrastrukturen og driften, mener Coromatic-direktør
Foto: PR / Coromatic
Foto: PR / Coromatic

Da Coromatic sidste år gennemførte en undersøgelse blandt de it-ansvarlige for datacentre og anden kritisk infrastruktur i nordiske virksomheder, havde næsten halvdelen ikke styr på den kritiske infrastruktur, skriver adm. direktør for it-selskabet Søren Schønnemann i et debatindlæg i Børsen.

Det øger sårbarheden, særligt i situationer som den nuværende hvor coronavirussen har lukket samfundet ned, og ansatte arbejder virtuelt fra deres egne hjem.

"Det kan være virksomheder, hvor hele it-driften er bundet op på nogle enkeltpersoner - hvor gode gamle Niels fra it, som har været her en menneskealder og kender alting, er ansvarlig for driften. Spørgsmålet er, hvad der sker med driften, hvis Niels fra it bliver syg?" skriver Søren Schønnemann i Børsen.

Han opfordrer derfor alle virksomheder til at foretage et digitalt servicetjek ved at besvare tre spørgsmål – har virksomheden en risikoanalyse af it-infrastrukturen og den kritiske drift, hvordan sikres strømmen til fortsat drift og har selskabet den rigtige strategi, så den ikke er afhængige af enkeltpersoner?

Leverandør til datacentre skuffet over lovforslag om overskudsvarme 

Myndigheder godkender energikoncerns opkøb af datacenter-selskab 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også