Dansk Google-direktør: 2020'erne vil kræve kritisk stillingtagen

Techbranchen voksede sig endnu mere magtfuld i de netop overståede 2010'er, og med den magt følger ansvar, lyder det fra Google Danmarks direktør Malou Aamund.
Malou Aamund er adm. direktør for Google Danmark. | Foto: Jens Dresling
Malou Aamund er adm. direktør for Google Danmark. | Foto: Jens Dresling

Vi står på tærsklen til et nyt årti, og med det kan vi se frem til et større ansvar og kritisk stilling til vores digitale vaner – og det gælder både privatpersoner og ikke mindst it-selskaber.

Det skriver adm. direktør for Google Danmark, Malou Aamund, i et debatindlæg i Børsen, hvor hun peger på, at alle på arbejdsmarkedet skal en tur på skolebænken og lære om cybersikkerhed og teknologidreven innovation.

"Men ikke mindst skal techbranchen gå forrest og håndtere den svære balance mellem teknologidrevne samfundsændringer og gennembrud i den store skala – samtidig med at vi giver kontrol og magt til brugeren. Ikke mange taler vores sprog, men bliver udsat for konsekvenserne. Derfor skal vi uddanne vores omgivelser, så vi kan indgå i et ligeværdigt partnerskab," skriver Malou Aamund i Børsen.

Ifølge Google-direktøren skal omverdenen udfordrer it-selskaber, som skal leve op til det ansvar som følger med deres øget indflydelse.

12 forslag til digital oprustning i yderområder 

It-giganten Google investerer i fem solcelleparker i Danmark 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også