IBM inviterede Generation Z indenfor: Her er de unges ønsker til arbejdslivet

Unge vil have frie rammer og anerkendelser fra kollegerne. Sådan lød konklusionerne, da IBM fik studerendes bud på, hvordan selskabet kan tiltrække unge talenter.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Fordommene om Generation Z – de 14- til 24-årige – er mange. Rastløse, krævende og evigt optaget af sociale medier for at nævne et par stykker. Men hvordan tænker de unge rent faktisk selv, og hvad kendetegner en attraktiv arbejdsplads i deres øjne.

De spørgsmål søgte IBM svar på og inviterede derfor seks studerende fra selskabets talentprogram til at komme med bud på svarene. Det skriver Ingeniøren.

En central konklusion er, at de unge i høj grad er optaget af kollegernes og fagfællers tilbagemeldinger.

"Det er stadig vigtigt, hvad chefen mener, men kollegaens vurdering er også vigtigt. I den forstand er der en parallel til SoMe-kulturen, hvor de liker og deler på sociale medier. Det betyder, at vi som virksomhed er nødt til at skabe en kultur og et system bag det ønske," siger Sanne Urbak, afdelingsdirektør, CSR & University Relations Manager, IBM Danmark, til Ingeniøren.

Et andet område, hvor de unge adskiller sig fra ældre generationer, er, at de efterspørger mulighed for deltid og projektansættelser, lyder erfaringerne hos IBM.

ITU byder rekordmange nye studerende velkommen 

Her er virksomhederne, som de studerende helst vil arbejde i

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også