IBM inviterede Generation Z indenfor: Her er de unges ønsker til arbejdslivet
Fordommene om Generation Z – de 14- til 24-årige – er mange. Rastløse, krævende og evigt optaget af sociale medier for at nævne et par stykker. Men hvordan tænker de unge rent faktisk selv, og hvad kendetegner en attraktiv arbejdsplads i deres øjne.
De spørgsmål søgte IBM svar på og inviterede derfor seks studerende fra selskabets talentprogram til at komme med bud på svarene. Det skriver Ingeniøren.
En central konklusion er, at de unge i høj grad er optaget af kollegernes og fagfællers tilbagemeldinger.
"Det er stadig vigtigt, hvad chefen mener, men kollegaens vurdering er også vigtigt. I den forstand er der en parallel til SoMe-kulturen, hvor de liker og deler på sociale medier. Det betyder, at vi som virksomhed er nødt til at skabe en kultur og et system bag det ønske," siger Sanne Urbak, afdelingsdirektør, CSR & University Relations Manager, IBM Danmark, til Ingeniøren.
Et andet område, hvor de unge adskiller sig fra ældre generationer, er, at de efterspørger mulighed for deltid og projektansættelser, lyder erfaringerne hos IBM.
ITU byder rekordmange nye studerende velkommen
Her er virksomhederne, som de studerende helst vil arbejde i