Google-penge er bag små danske mediers EU-lobbyist

Google betaler festivaler for brancheforeningen Nye Medier og finansierer også den EU-lobbyist, der skal tale mediernes sag i EU, skriver mediet Radar.
Brancheorganisationen Nye Medier forklarer ifølge mediet Radar, at finansieringen fra den amerikanske gigant skyldes, at der har været et overlap af interesser. | Foto: Reuters Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Brancheorganisationen Nye Medier forklarer ifølge mediet Radar, at finansieringen fra den amerikanske gigant skyldes, at der har været et overlap af interesser. | Foto: Reuters Staff/Reuters/Ritzau Scanpix

Når brancheforeningen Nye Medier, hvor små og mellemstore medier som Zetland, POV International og Føljeton er medlemmer, afholder sin årlige festival, er det på Googles regning, skriver mediet Radar.

Også i EU-regi, hvor Nye Mediers medlemmer repræsenteres af European Independent Media Publishers (EIMP), er der Google-penge bag: Her kommer stort set hele finansieringen fra Google.

Nye Medier forklarer til Radar, at Google og medierne, som foreningen repræsenterer, har haft et overlap af interesser, og at Google aldrig har afleveret et diktat til, hvad foreningen skulle mene, men at foreningen dog fremover vil forsøge at finde finansiering fra andre kilder.

Også fra EIMP lyder det, at man vil søge andre kilder til indtægter end Google, der selv oplyser til Radar, at Google ikke stiller modkrav for støtten.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også