It-topchefer advarer mod at droppe skærmundervisning i skolen

Det vil være en hæmsko for elevernes udvikling, hvis skoler begynder at skrue ned for brug af skærme og teknologi i undervisning, mener flere topchefer fra it-branchen.
Foto: Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff

Brugen af skærme i folkeskolen er kommet i kritisk søgelys, men det er vigtigt at der ikke bliver skabt teknologiforskrækkelse, der i sidste ende kan hæmme eleverne udvikling og teknologiske forståelse. Sådan lyder opråbet fra en række kendte it-topchefer, skriver Børsen

“En generel modstand mod skærme og teknologi i skolen giver ikke mening. Tværtimod så mener jeg slet ikke, at vi udnytter mulighederne godt nok i dag. Vi bør indføre teknologiforståelse som fag, og vi bør bruge de teknologiske muligheder i forhold til adaptiv læring, hvor eleverne udfordres på baggrund af deres eget niveau, meget mere,” siger Nana Bule, der er tidligere topchef for Microsoft Danmark og nuværende rådgiver i Goldman Sachs, til Børsen.

Synspunktet bakkes op af Netcompanys adm. direktør André Rogaczewski, topchef for Atea Danmark, Kathrine Forsberg og og adm. direktør for brancheorganisationen IT-Branchen, Natascha Friis Saxberg.

De er ligeledes enige om, at fag som teknologiforståelse skal prioriteres i folkeskolen, men til gengæld bør brugen af mobiltelefoner begrænses eller helt stoppes under skoledagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også