Mediebranchen appellerer til øget politisk pres på techgiganter under afsluttende EU-forhandlinger

I Bruxelles er forhandlingerne om de to store techlovepakker DSA og DMA på vej mod endelig vedtagelse, og det er en unik mulighed for at begrænse giganternes dominerende adfærd, siger Danske Medier, TV 2 og DR i fælles opråb.
Foto: Reuters File Photo/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Reuters File Photo/Reuters/Ritzau Scanpix

Techgiganternes fremfærd gør, at søgemaskiner og sociale medier i stigende grad udfaser mediers indhold for bl.a. at få medier til at betale for at blive vist eller frasige sig ophavsretten - og det er nu, der kan blive gjort noget ved det.

Sådan lyder det i et fælles debatindlæg i Avisen Danmark og på Danske Medier fra organisationens adm. direktør Mads Brandstrup, generaldirektør i DR, Maria Rørbye Rønn, og Anna Engdal Stig Christensen, adm. direktør for TV 2.

Anledningen til opråbet er de verserende og afsluttende forhandlinger i EU-regi om vedtagelsen af de to store techlovpakker Digital Services Act, DSA, og Digital Markets Act, DMA.

Ifølge de tre direktører er forhandlingerne en "unik og storslået" mulighed for at sikre den nødvendige regulering af techgiganterne.

"Selvom der er mange gode elementer i forslagene, så er der behov for, at regeringen presser på for regulering, der sikrer, at techgiganterne ikke kan gemme mediers indhold uretmæssigt væk på side 99 for at fremme deres eget indhold," lyder det bl.a. i indlægget.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Russisk domstol forbyder Facebook og Instagram 

En ny konkurrencelov i EU presser tech-giganter som Apple 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også