Det er e-handel og ikke coronaen der presser butikkerne

I et debatindlæg i Børsen slår rådgiver til lyd for, at det er udfordringerne fra e-handel mere end coronaen, der slår de fysiske butikker ihjel.
Foto: HENNING BAGGER/Henning Bagger / henning bagger
Foto: HENNING BAGGER/Henning Bagger / henning bagger

Coronaen får skyld for mange ting nu og med rette, efter pandemien har udløst en nærmest recessionslignende krise i store dele af verden.

Men i et debatindlæg i Børsen skriver René Crone, direktør og virksomhedsrådgiver, Crone & Co, at de fysiske detailhandelsbutikker ikke kan give coronaen skylden, hvis de føler sig pressede. Det skyldes mere onlinehandel, som mange danske it-virksomheder i dag kaster sig over at hjælpe med til i lyset af krisen.

Ikke mindst Visma har kastet sig ind på dette område som et vækstområde, der skal dyrkes.

"De fysiske specialbutikker dør til effektiv onlinehandel. Medmindre de genopfinder sig selv og får skabt forretningsmodeller, der tydeligt adderer ekstra og oplevet værdi, som vi er villige til at betale for," skriver han.

Det er især priserne, der presser.

"Og så må de kunne konkurrere på den konkrete vares pris med onlinehandlen. Ellers kommer flere og flere til at dø. De er nødt til at finde måder at få finansieret deres butiksoverhead ved at addere services, som vi er villige til at betale ekstra for," som han skriver.

IT-Branchen: Kunstig intelligens skal være et krav i alle offentlige it-løsninger  

Tradeshift bag milliardforslag der skal sikre likviditet til dansk erhvervsliv 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også