EU-Parlamentet kræver europæisk indhold fra Netflix
![Fra den danskproducerede Netflix-serie "The Rain" | Foto: Netflix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10759881.ece/ALTERNATES/schema-16_9/the-rain-netflix.jpg)
Streamingtjenester som Netflix og HBO skal i fremtiden have mindst 30 procent europæisk indhold, når de opererer i EU-lande.
Det har et flertal af medlemmerne i Europa-Parlamentet stemt for tirsdag. Hensigten er at støtte kulturel mangfoldighed på tjenesterne.
Lovforslaget skal godkendes af EU's medlemslande, før det kan træde i kraft.
Streamingtjenesterne bliver desuden opfordret til at bidrage til udviklingen af europæiske produktioner. Det kan enten være ved selv at investere direkte i nationale produktioner eller ved at bidrage til nationale fonde.
Tjenesternes bidrag i nationale produktioner skal ifølge Europa-Parlamentet tilpasses deres indtjening i de pågældende lande.
Lovforslaget beskæftiger sig også med, hvad der må og ikke må være i børneprogrammer.
Således indeholder den foreslåede lovgivning strengere regler for reklamer og produktplacering i børneprogrammer på streamingtjenester.
I samme lovforslag blev der også stemt for nye generelle regler for reklamer på tv-kanaler. Det blev fastslået, at reklamer maksimalt må fylde 20 procent af den daglige sendeperiode.
Grænsen gælder hele dagen, men det understreges, at det især gælder i bedste sendetid mellem klokken 18 og klokken 00.
/ritzau/
Prognose: Streamingtjenester runder omsætning på over 2,5 milliarder om få år
Relaterede artikler
Youtube får kanalplads på Yousees tv-boks
For abonnenter