Digitale startups og venturefonde rykker ind i designikons hovedsæde efter 100 år

Iværksættere og investorer har i samlet flok overtaget lampe-giganten Louis Poulsens gamle hovedsæde. "Det siger lidt om den digitale tidsånd," siger direktøren for kontorfællesskabet Matrikel1, der har sat sig på lokalerne i hjertet af København.
"At Matrikel1 overtager de her lokaler siger lidt om, at det analoge er presset af det teknologiske, og at ældre selskaber bliver flyttet af tronen af nye," siger Tine Thygesen. | Foto: Lærke Andersen
"At Matrikel1 overtager de her lokaler siger lidt om, at det analoge er presset af det teknologiske, og at ældre selskaber bliver flyttet af tronen af nye," siger Tine Thygesen. | Foto: Lærke Andersen

I en kælder-café på Højbro Plads sidder nogle mennesker og snakker forretning over en kop kaffe, mens andre sidder med en computer og arbejder eller spiser en croissant blandt dansk design, lysrør af glas og loungemusik i højtalerne.

Stedet er åbent for alle, der kommer forbi, men er tænkt som et mødested for folk med interesse i digital udvikling og 'entreprenørånd' samt andre, der bare gerne vil møde startup-verdenen.

Caféen er en del af kontorfællesskabet Matrikel1, som blandt andet huser startup-virksomheder, tech-mennesker og venturefonde som Danske Bank Growth & Impact, Sunstone Capital og Seed Capital. Her er der af og til "meet-ups", hvor virksomhederne diskuterer tekniske spørgsmål, og hvad nøglen er til at komme ind på eksempelvis det tyske marked.

"Denne her bygning var jo først en bank og blev så et advokatkontor," siger Tine Thygesen, adm. direktør for The Creators Community, som ejer kontorfællesskabet Matrikel1 og en række andre lignende steder i Norden. Hun peger på nogle bankbokse i et hjørne, der er så store, at man kan gå ind i dem.

Matrikel1 er mindre end et år gammel, men har allerede overtaget nabolokalerne og udvider nu med 3000 kvm. til næsten dobbelt størrelse. Nabolokalerne ved Gammel Strand har før tilhørt lampeproducenten Louis Poulsen, hvor den gamle, hæderkronede virksomhed har holdt til i over 100 år og haft hovedkontor.

"Det er en god analogi på tidsånden. Der sidder en gammel dansk stolthed med et analogt produkt, og så kommer der mange små virksomheder, som har mere vind i sejlene, er digitale og overtager det, som måske er en af de mest prestigefyldte adresser i København," siger Tine Thygesen.

Tine Thygesen er adm. direktør i The Creators Community, som står bag Martikel1. | Foto: Honeystudio
Tine Thygesen er adm. direktør i The Creators Community, som står bag Martikel1. | Foto: Honeystudio

To fuldtidsarkitekter

Direktøren henter en designbrochure bag baren i caféen og fortæller, at Creators Community har arbejdet flere måneder på indretningen og sjælen af Matrikel1's lokaler.

"Først brugte vi millioner af kroner på at tage arkitektforbrydelser ned fra 70'erne, nedsænkede lofter og tagvinduer. Så har vi taget bygningen tilbage til dens skellet, og så gik vi ind og gjorde det omvendte af, hvad man normalt ville gøre," siger hun.

Kælder-caféen er malet i en varm rød farve. Når man bevæger sig op på de øvrige etager, mødes man af farvekontraster og lyskunst af glas, mens der på væggene hænger kunstværker fra Claus Andersens Galleri og Galleri Niels Stærk.

Creators Community har ansat to fuldtidsarkitekter til i alt seks nordiske kontorfællesskaber.

"Ens kontorlandskab må aldrig være kedeligt og standard. Vi tror på, at federe omgivelser gør, at du bliver stimuleret," siger Tine Thygesen.

Ejeren bag Matrikel1 har forsøgt at skabe et minisamfund for iværksættere og tech-interesserede.
Ejeren bag Matrikel1 har forsøgt at skabe et minisamfund for iværksættere og tech-interesserede. "Man lejer ikke bare et kontor eller et skrivebord. Fællesskabet er en del af værdien," siger Tine Thygesen. | Foto: Lærke Andersen

Kæler for et særligt segment

Men hvordan får iværksættere råd til at sidde samme sted som en gammel etableret spiller i moderne omgivelser, dansk design og dyr kunst?

"Det er klart. Det koster lidt mere at bo her end ude i Ballerup for eksempel," siger Tine Thygesen og tilføjer:

"For langt de fleste er det simpelthen en beslutning og en investering. Måske er man kommet til det punkt i sin virksomhed, hvor man er begyndt at tjene nok penge til, at det nu også handler om at sende et signal. Det sender et signal til kunder og medarbejdere, når man skal ud og kæmpe for talenter, at man bor et lækkert sted," siger hun.

I dag har billedet af iværksættere ændret sig, siger Tine Thygesen. En iværksætter er nødvendigvis en, der sidder i en kælder i et billigt lokale med et skrivebord:

"Engang var det måske lidt mere t-shirts, gummisko og nogle unge folk, der spiste pizza og sov på sofaen på kontorer. I dag er interessen for iværksætteri eksploderet."

"Vi får mange henvendelser fra folk, som tidligere har været i store, prestigefydte virksomheder, som gerne vil ned og arbejde i noget mindre, blive inspireret af miljøet og arbejde med nye ting. Vi ser i højere grad, at det også er voksne og mere erfarne mennesker, der springer ud som iværksættere," siger direktøren.

Matrikel1 er for dem, der er kommet lidt længere i livet og på iværksætterrejsen, og dem er der mange af, siger Tine Thygesen og tilføjer:

"Måske er man allerede tre år inde i sin virksomhed og har fået noget kapital, har en lækker lejlighed, kører i en okay bil, er blevet gift og har børn. Så er din tid central, og derfor vil du arbejde et sted, der er centralt, omgive dig med ting, der er smukke og mennesker, der er spændende."

"Man lejer ikke bare et kontor eller et skrivebord"

Creators Community oplever en stigende interesse fra mere traditionelle virksomheder, der gerne vil ind i Matrikel1 og snakke med iværksættere og tech-mennesker.

For Tine Thygesen er den største udfordring ved at lave kontorfællesskaber miljøet. Med Matrikel1 har hun forsøgt at skabe et minisamfund med en iværksætterånd.

"Man lejer ikke bare et kontor eller et skrivebord. Fællesskabet er en del af værdien. Vi kan matche folk op med nogle, der bygger algoritmer eller programmører, fordi vi har det her community. Det er helt bevidst, vi har startet med tech. Fremtiden ligger i teknologi," siger hun.

Med i alt 6600 kvadratmeter bliver der nu plads til 70 kontorer i forskellige størrelser, 60 skrivebordspladser og flere lounges i Matrikel1. | Foto: Lærke Andersen
Med i alt 6600 kvadratmeter bliver der nu plads til 70 kontorer i forskellige størrelser, 60 skrivebordspladser og flere lounges i Matrikel1. | Foto: Lærke Andersen

Det er heller ikke tilfældigt, at caféen ligger i kælderen ud til gaden.

"Det her er hjertet, så alle mulige mennesker kan komme ind fra gaden og bare sætte sig, være lidt en del af det og møde folk fra startupverdenen."

De selskaber, der overtager de gamle lokaler, arbejder til forskel for de etablerede side om side, siger hun.

"Det er også noget, der kendetegner vores tid lidt. Før i tiden ville man måske ikke være så interesseret i fælleskontorer. Man ville føle, at man skulle sidde og holde på sine hemmeligheder."

"I dag har flere forstået, at udover nogle meget få kerne IP-ting, så handler det om at lave samarbejder og accelerere sin vækst og viden," siger Tine Thygesen, der dog foretrækker at kalde Matrikel1 for et innovationshus.

Men er der en konkurrent til en forretning i huset, der søger ind i Matrikel1, bliver det først drøftet med parten, fortæller direktøren. Det er til gengæld sjældent, der er tale om det.

"Virksomhederne i Matrikel1 søger hinanden. De søger det nyeste og arbejder med områder, som ikke rigtig er kendte endnu, så det er ikke let at finde løsningerne på ting for dem," siger hun.

Tine Thygesen fortæller, at det ikke er sidste gang, Creators Community udvider i Danmark. Virksomheden, der har lavet en forretning ud af at lave fælleskontorer, har også planer om at rykke ind i andre danske byer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også