Danskerne har svært ved at gennemskue mobilabonnementer

En ny analyse viser, at danskerne dumper gennemsigtigheden på markedet, nå de skal vælge teleabonnementer. Dette bør være et wakeupcall for telebranchen, mener Forbrugerrådet Tænk.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Danskerne har svært ved at hitte rede i markedet for teleabonnementer - det gælder både for mobil- og fastnettelefoner. Det fremgår af analysen "Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder" fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, skriver Jyllands-Posten.

Analysen bør være et vink med en vognstang til de berørte brancherne, mener Forbrugerrådet Tænk.

"Dette bør være et wakeupcall for de brancher, der scorer dårligt i forbrugertillid. Der er klart brug for en indsats fra deres side, så forbrugerne lettere kan forstå, hvad de skal lægge vægt på, når de køber et produkt – og det gælder ikke mindst telebranchen," siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten.

Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen står bag. I undersøgelsen er forbrugere fra 10 sammenlignelige lande blevet spurgt om, hvordan de oplever at købe varer og tjenesteydelser på 42 forskellige områder.

Jakob Willer, der er direktør i brancheorganisationen Teleindustrien, anerkender, at telesektoren har en udfordring i forhold til gennemsigtighed og tillid fra kunderne, men han peger på, at branchen allerede har fokus på at skabe forbedringer.

Teleindustrien: Vi har som branche stadig nogle store udfordringer 

Vi zez nok på Messenger: Danskernes sms-forbrug er næsten halveret siden 2011 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også