Danskerne har svært ved at gennemskue mobilabonnementer

Danskerne har svært ved at hitte rede i markedet for teleabonnementer - det gælder både for mobil- og fastnettelefoner. Det fremgår af analysen "Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder" fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, skriver Jyllands-Posten.
Analysen bør være et vink med en vognstang til de berørte brancherne, mener Forbrugerrådet Tænk.
"Dette bør være et wakeupcall for de brancher, der scorer dårligt i forbrugertillid. Der er klart brug for en indsats fra deres side, så forbrugerne lettere kan forstå, hvad de skal lægge vægt på, når de køber et produkt – og det gælder ikke mindst telebranchen," siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten.
Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen står bag. I undersøgelsen er forbrugere fra 10 sammenlignelige lande blevet spurgt om, hvordan de oplever at købe varer og tjenesteydelser på 42 forskellige områder.
Jakob Willer, der er direktør i brancheorganisationen Teleindustrien, anerkender, at telesektoren har en udfordring i forhold til gennemsigtighed og tillid fra kunderne, men han peger på, at branchen allerede har fokus på at skabe forbedringer.
Teleindustrien: Vi har som branche stadig nogle store udfordringer
Vi zez nok på Messenger: Danskernes sms-forbrug er næsten halveret siden 2011