Norlys svarer på kritik: "Det er nogle voldsomme anklager"

Efter Nuuday-direktør fredag kom med anklager om, at Norlys skulle udvise konkurrencebegrænsende adfærd, afviser Norlys kritikken. De vil dog ikke afvise, at det, de kritiseres for, en dag vil ske.
Ulf Lund er direktør for Stakeholder Relations i Norlys og har stået i spidsen for købet af Telia Danmark. Han svarer på kritik fremsat af Nuuday. | Foto: Norlys / PR
Ulf Lund er direktør for Stakeholder Relations i Norlys og har stået i spidsen for købet af Telia Danmark. Han svarer på kritik fremsat af Nuuday. | Foto: Norlys / PR

Norlys afviser enhver anklage om, at de skulle udvise konkurrencebegrænsende adfærd ved at sælge energi og tele med rabat.

Det er ellers et kritikpunkt, som Nuudays direktør, Jon James, fremsatte fredag på ITWatch.

”Det er nogle voldsomme anklager, der nu bliver bragt ud i offentligheden. De fremstår udokumenterede og måske også mere eller mindre opfundet til lejligheden. Vi har for eksempel slet ikke teleproduktpakker, der også indeholder energi,” siger Ulf Lund, der er direktør for Stakeholder Relations i Norlys og har stået i spidsen for købet af Telia Danmark.

Kort opridset er Jon James ude med en opfordring til konkurrencemyndighederne om kun at godkende Norlys’ overtagelse af Telia, såfremt de to forretningsområder, energi og tele, holdes helt adskilt, da der ellers vil være tale om, at Norlys vil kunne ”udnytte deres dominerende stilling på tele- og energimarkedet til at udelukke konkurrenter.”

Spørger man Ulf Lund, så er der slet ingen dominerende position at kunne udnytte.

”Det, at vi i forvejen ejer et energinet og fibernet giver os i virkeligheden slet ikke nogen fordel. Både elnettet og fibernettet er jo regulerede infrastrukturer, som er åbne for alle, og der er masser af konkurrenter. Så den grundlæggende præmis, at vi pludselig skulle blive voldsomt store og dominerende, er simpelthen forkert,” siger Ulf Lund.

Han anfægter også, at overtagelsen af Telia og dermed også overtagelsen af Telias infrastruktur skulle få nogen betydning for deres position i markedet.

”Telia er den fjerdestørste mobilaktør i Danmark. Vi bliver ikke markedsledende på mobil. Vi er heller ikke markedsledende på bredbånd. Nuuday er over dobbelt så store, som vi bliver. På tv-pakker er det fuldstændig det samme,” siger Ulf Lund.

Nuuday er ”meget større”

Ulf Lund peger på, at ser man bort fra energiforretningen, så er der ikke den store forskel på Nuuday og Norlys. Begge har fiber, bredbånd, tv-pakker og streaming.

”Vi kommer sådan set bare til at gøre det samme, som Nuuday allerede gør i dag. Forskellen er bare, at de er meget større på alle områder, end vi er,” siger Ulf Lund.

Det, Jon James proplematiserer er jo netop, at I sammen med energiforretningen bliver en stor spiller, der kan tilbyde kunder rabatter på tværs af energi og de produkter, som Nuuday også har. Mener du ikke, at der er en konkurrencefordel i det?

”Der er en funktionel adskillelse mellem vores elnet og resten af Norlys. Af samme grund hedder vores elnet jo ikke Norlys, det hedder N1. N1 skal give alle energisælgere adgang til nettet på lige vilkår. Vi har ingen fordel.”

I har den fordel, at I har en masse kunder i forvejen og køber jer til en masse kunder og infrastruktur inden for tele. Hvis ikke det skulle give jer en fordel, hvorfor så overhovedet købe Telia?

”Vi tror selvfølgelig på, at vi kan krydssælge mellem mobil og bredbånd og tv, på samme måde som Nuuday kan krydssælge mellem de tre områder. Det er selvfølgelig en del af vores business case, at vi kan gøre det.”

”At vi så også i princippet kan krydssælge energi, det er faktisk noget, der fylder relativt lidt i vores business case. Det er ikke det, der driver det. Hvis vi kan lykkes med at sælge noget mobil til nogle af de elkunder, vi i forvejen har kontakt med, så vil vi selvfølgelig gerne det.”

Vil du så afvise at gøre det, som Jon James problematiserer, at hvis i krydssælger, så bliver det ikke med store rabatordninger?

”Vi vil ligesom alle andre selskaber gerne have nogle attraktive produkter. Vi vil også gerne have, at vores kunder køber mere af os. Men jeg kan afvise, at vi går ind i det her, fordi vi vil dumpe nogle priser eller fordi vi vil konkurere på uretfærdige vilkår.”

Så det er et nej?

”Jeg vil bare konstatere, at vi har ikke gjort det endnu på tværs af energi, bredbånd og tv. Det kunne vi jo lige såvel have gjort. Det har vi ikke gjort. Hvis det kommer på tale at give rabatter på tværs af energi- og teleprodukter, så kommer det naturligvis til at ske i fuld overensstemmelse med konkurrencereglerne,” afslutter Ulf Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også