Telenedbrud i Australien: Giftlinje og alarmcentral var påvirket

Det australske telekommunikationsselskab Optus havde onsdag et nationalt nedbrud, der påvirker ti millioner.
Det australske teleselskab blev opmærksomme på nedbruddet omkring klokken 04.05 lokal tid, og mere end syv timer senere var der stadig problemer i store dele af landet. | Foto: Greg Wood
Det australske teleselskab blev opmærksomme på nedbruddet omkring klokken 04.05 lokal tid, og mere end syv timer senere var der stadig problemer i store dele af landet. | Foto: Greg Wood
Af Ritzau

Landsdækkende afbrydelser ramte onsdag det australske telekommunikationsselskab Optus.

Det betød, at millioner i Australien det meste af dagen ikke kunne foretage opkald eller gå på internettet.

Onsdag morgen dansk tid melder Optus ifølge Reuters, at dets tjenester er blevet genoprettet. Ifølge AFP er der tale om en gradvis genoprettelse, der endnu ikke gælder alle tjenester. Det fremgår ikke hvilke, der er tale om.

Optus sagde efter nedbruddet, at selskabet kæmpede for at genoprette dets mobil- og internettjenester for mere end ti millioner kunder over hele Australien.

Fra selskabets direktør, Kelly Bayer Rosmarin, lød det til det australske medie ABC, at der ikke er indikationer på, at nedbruddet er forårsaget af hacking eller et cyberangreb.

”Vores systemer er faktisk meget stabile. Vi forsyner vores kunder med god dækning. Det her er en meget sjælden hændelse.”

Optus siger, at det blev klar over nedbruddet omkring klokken 04.05 lokal tid.

Mere end syv timer senere var der stadig problemer i store dele af landet.

Dusinvis af hospitaler kunne ikke modtage telefonopkald, og fastnettelefoner, der er på Optus’ netværk kunne ikke ringe til alarmcentralen.

Den australske giftlinje i delstaten New South Wales, der eksempelvis kan bruges, hvis man bliver bidt af en edderkop eller slange, var også påvirket.

I storbyen Melbourne var der onsdag morgen kaos i myldretidstrafikken, da et ”kommunikationsnedbrud” forstyrrede togene. Det står dog ikke klart, om det skyldes nedbruddet hos Optus.

Australiens telekommunikationsminister, Michelle Rowland, sagde, at nedbruddet hos Optus er forårsaget af en ”dybtliggende defekt” i en ”fundamental” del af selskabets netværk.

”Hvad vi ved lige nu, er, at der er en dybtliggende defekt. Det er sket dybt inde i netværket,” siger hun til journalister.

”Det har store konsekvenser for mobil-, fastnet- og bredbåndsforbindelser.”

Ramsay Health Care skrev på Facebook, at telefonerne er nede på deres 73 privathospitaler og ambulatorier.

Privathospitalet i Westmead i Sydney sagde også, at dets telefonlinjer var nede.

En sundhedsplejer fortalte til ABC’s Radio Melbourne, at han ikke har været i stand til at ringe til en ambulance til en af hans patienter.

”Jeg var nødt til at løbe ud på gaden og låne en telefon af en person, der luftede sin hund,” siger han.

Nedbruddet kommer, omkring et år efter at mere end ni millioner Optus-kunder fik stjålet deres personlige data i et cyberangreb.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også