Telenor-chef: Vi må tage tabet og komme videre

En tabt sag mod staten trak tænder ud for Telenor i Q1, hvor Telenor måtte rapportere om tilbagegang i kundetallet. Men topchef Lars Thomsen fastholder strategien mod at købe billige kunder for dyrt.
Foto: Telenor/pr
Foto: Telenor/pr

Det kommer ikke til at få den store betydning for Telenor i Danmark, at selskabet i april tabte en sag mod staten, der medførte et tab på 40 mio. kr., der nu trækkes ud af selskabets regnskab, der i første kvartal fremstod blodigt på grund af manøvren.

Det forsikrer Telenors topchef i Danmark, Lars Thomsen, der ikke ryster på hånden, selv om april bød på flere store nyheder, der vedrører Telenor. Dels var der den tabte retssag, dels var der salget af Telia til Norlys, og dels var der rygterne om, at Telenor og 3 ligger i en ikke nærmere-defineret forhandling om fusion eller opkøb.

”Vi har en sund forretning og vi udvikler os positivt på de ting, vi bliver målt på. Vi har vækst i vores serviceomsætning, i vores indtjening. Vi går stille og roligt frem. Jeg er ked af, at vi har tabt mobilkunder, men ikke ked af det, når man ser på, hvor dyrt det er for os at få fat i såkaldt marginale kunder,” siger Lars Thomsen.

”De kunder, man vinder på pris, taber man på pris. Det er kunder, vi skal stjæle fra et andet selskab, og det er dyrt. Der skal være et sundt forhold mellem en kundes levetid hos os og den pris, vi skal give for at få fat i kunden. Det er den balance, vi hele tiden skal vurdere, og jeg er ikke bekymret, selv om jeg hellere havde set, at udviklingen i kundebasen ikke var negativ,” siger Lars Thomsen.

Tabt sag er engangsudgift

I april tabte Telenor en sag mod staten, der har stået på siden 2018. Sagen omhandler en kontrakt, der udløb, og hvor Telenor derefter varslede nye priser for de kunder, der ikke var skiftet til statens nye leverandør, TDC.

Udfaldet af retssagen betød, at Telenor i kvartalsregnskabet måtte trække 40 mio. kr. ud af driften, hvilket fik udviklingen i driftsindtjeningen til at tippe fra plus til minus. Men det er en engangsudgift, forklarer Lars Thomsen.

”Kundetabet fik vi i ’21, og nu må vi også trække pengene ud af regnskabet. Det er irriterende. Men vi har valgt at være åbne om det, så ingen misforstår vores tal. Vi må leve med det og justere vores prissætning fremadrettet,” forklarer han.

Sagen omhandler Telenors priser overfor staten i den periode, der gik fra kontrakten udløb til alle kunderne var flyttet til den nye leverandør. Her måtte Telenor ikke hæve priserne, lød afgørelsen.

”Det tog tid. Og i den tid mistede vi jo skala og volumen, fordi kunderne blev færre. Så varslede vi prisforhøjelser i de 14 måneder det tog at flytte kunderne, og det er de penge, vi nu skal betale tilbage. Det vil da få os til at vurdere, om vi skal byde en anden gang,” siger han.

Mens Telia har forfulgt en strategi om at gå mere mod kun at være et mobilselskab, har Telenor satset på vinde terræn på bredbåndsområdet med produktet Maxspeed, der leveres på både fiber, coax og endda som 5G-produkt til kunder, der ønsker det eller ikke har mulighed for andet.

Indtjeningen stammer også fra lavprisselskabet CBB, men Lars Thomsen har flere gange tidligere fremhævet, at han ikke tror på en strategi, der handler om at dumpe priserne for at få kunder ombord. I stedet forsøger Telenor at bygge tjenester ind i sine produkter, blandt andet mobilabonnementer, der også indeholder en art forsikring mod netsvindel.

Men hvordan vil I øge indtjeningen i et marked, hvis det ikke skal være en konkurrence på pris, som tiltrækker kunder ?

”Vi skal bygge ud på vores services, putte mere i pakkerne, så kunderne kan se, at vores produkt er differentieret i forhold til billigere tilbud. Det gør vi med vores Netsikker-produkt og det vil vi have mere af. Og så skal vi fortsætte med vores fokus på omkostninger og digitalisering,” siger han.

Bliver ikke dårligere af konkurrence

Lars Thomsen er derfor heller ikke bekymret om udsigten til, at Norlys nu gør sin entré på mobilområdet. Paradoksalt nok leverer Telenor samtidig bredbånd på Norlys-kabler og kommer til at dele mobilnetværk med Norlys, som samtidig bliver en heftig konkurrent.

”Vi tror, på det vi gør. Vi bliver ikke dårligere af, at der er konkurrenter. Tværtimod er konkurrence godt, hvis det sker på lige vilkår. vi byder bestemt Norlys velkommen. De er dygtige med fiber, men hvad de kan og vil på mobilområdet, må vi vente og se,” siger han.

Flere har gennem de seneste måneder talt om behovet for en snarlig konsolidering i Danmark, hvor Norlys nu har købt Telia, hvilket dog ikke betyder et uændret antal mobilselskaber. Telia-chef Allison Kirkby kunne forleden i ITWatch erklære, at der simpelthen bare er for mange teleselskaber om buddet i Danmark, og at det er den primære årsag til, at Telia nu trækker sig.

Spørgsmålet om konsolidering står dog fortsat åbent - og foreløbig har alle parter afvist, at der skulle være et ægteskab mellem 3 og Telenor på vej, sådan som internationale medier har beskrevet.

Lars Thomsen fremhæver dog, at ideen om konsolidering ikke ligger Telenor fjernt - omend han ikke kan kommentere på rygterne om ægteskab mellem 3 og Telenor.

”Mig bekendt ligger der ikke et tilbud fra 3, og jeg ville være den første til at få det at vide. Men jeg kan da godt se fornuften i, at Danmark kan nøjes med to gode mobilnetværk, hvis man kan finde en fornuftig måde at gøre det på,” siger han.

Han uddyber:

”Infrastruktur og kunderelationer er ikke det samme. Vi har valgt at bygge infrastruktur via det fælles TT-nettet, mens Telenor har specialiseret sig i at blive dygtige til kunderelationer. Vi er gode, også på Norlys’ fibernet, og vi kan vise fremdrift. Men vi skal også udfordre os selv,” siger han.

Telenor havde i kvartalet tilbagegang om omsætningen, men fremgang på den såkaldte serviceomsætning, der gøres op uden hardware - altså typisk salg af mobiltelefoner. Heraf er salget af internet via 5G en faktor, der hos Telenor vokser stille og roligt, men selskabet har valgt at føre det frem med mindre armbevægelser end Telia og især 3.

Hos Telenor bliver fixed wireless access, altså internet via 5G, vist som et produkt, der er muligt ved siden af andre produkter, når kunderne søger på, hvilke løsninger, der tilbydes på en bestemt adresse. Her er produktet i stabil vækst, men området er nyt og dominerer på ingen måde Telenors udbud.

”Men jeg vil da tro, at internet via 5G godt kan ende med at udgøre over 10 procent af bredbåndsforbindelser i Danmark. Måske mere. Det appellerer til dem, der søger fleksibilitet og her kan det noget særligt,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også