Strategidirektør ser Tiktok-lukning i Europa som sandsynligt

Et nyt fokus på Tiktoks behandling og brug af data har fået flere detailvirksomheder til at genoverveje brugen af mediet. Nu forudser bureaudirektør en europæisk lukning, skriver Finans.
Tiktok har længe været genstand for kritik og usikkerhed i forhold til mediets håndtering af brugernes data. Den debat er blusset op på ny de seneste uger. | Foto: Dado Ruvic
Tiktok har længe været genstand for kritik og usikkerhed i forhold til mediets håndtering af brugernes data. Den debat er blusset op på ny de seneste uger. | Foto: Dado Ruvic

Det kinesiske sociale medie Tiktok er vokset med raketfart ud over hele verden, inklusiv som marketingsværktøj for en række danske detailvirksomheder.

Men et fornyet stort fokus på Tiktoks behandling og brug af data har nu sendt en række detailvirksomheder i tænkeboks, og ifølge direktør for konsulentbureauet Kubbco, der efter eget udsagn selv har hjulpet tre-fire store virksomheder på Tiktok, kan det sociale medie snart være fortid i Europa

Det siger direktør David Juul Ledstrup til Finans.

”Det ville ikke undre mig, hvis vi i slutningen af året ser, at vi har lukket ned for Tiktok i Europa. Men jeg har taget fejl før. Jeg håber, at jeg tager fejl. Simpelthen ud fra den devise, at en masse virksomheder selvfølgelig har investeret en masse tid og penge i at være på platformen.”

Tiktok er ejet af det kinesiske selskab Bytedance og er blandt de hurtigst voksende sociale medier globalt. Bekymringen omkring appen går på, at moderselskabet kan få indsigt i en række data via appen. Samtidig er der usikkerhed og mistanke om, hvorvidt Bytedance videregiver oplysninger til styret i Beijing. Derfor er der en risiko forbundet med at bruge appen, sagde vicedirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft onsdag til DetailWatch.

”Det, vi opfordrer til, er, at virksomhederne tænker sig om og får set på, om der er en sikkerkedsrisiko i forhold til brugen af Tiktok i og med, at de, der har udviklet appen, kan få indsigt i følsomme oplysninger via appen,” forklarede Henrik Hyltoft, der afviste, at detailbutikker helt bør holde sig fra platformen.

Detailvirksomheder i venteposition

Udmeldingen fra Dansk Erhverv kom, efter erhvervsorganisationen tirsdag forbød sine 400 ansatte at have appen på telefonen med øjeblikkelig virkning, efter Center for Cybersikkerhed i seneste uge frarådede ansatte at have Tiktok på arbejdstelefoner eller tablets. 

Også flere EU-instanser har de seneste dage indført forbud mod appen. Medarbejdere i EU-Kommissionen har fået en frist frem til 15. marts til at slette appen fra deres telefon.

Blandt danske detailvirksomheder siger både Matas, Søstrene Grene og Ditur, der alle særdeles aktivt bruger Tiktok marketingsmæssigt, at de endnu vil afvente yderligere information om mistænkte overvågning, men at de ikke vil gå på kompromis med virksomhedernes sikkerhed.

Benjamin Philip, adm. direktør i Teeshoppen, som bruger Tiktok som marketingskanal i mindre grad end de øvrige nævnte detailvirksomheder, fortæller, at modevirksomheden har isolerede content-telefoner, der ikke benyttes til andet end at skyde indhold til sociale medier, inklusiv Tiktok. Han tager derfor Dansk Erhvervs udmelding roligt, men siger, at han naturligvis lytter til debatten om Tiktok.

”Der er mange, der er klogere på det felt end os, blandt andet Dansk Erhverv, og vi lytter selvfølgelig til, hvad de siger, og det er også derfor, vi ikke går i gang med nye initiativer (på Tiktok, red.). Men så længe der ikke er mere konkret viden, så stopper vi ikke 100 pct. med at bruge det. Men vi drosler kraftigt ned på vores aktivitet.”

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også