TDC frygter ikke Norlys-offensiv på fibermarkedet

TDC er ikke nervøs for de angreb, konkurrenten Norlys har sat ind på fibermarkedet, Det fastslår TDC's afgående finansdirektør efter et stærkt kvartal, der er det næstsidste, koncernen afrapporterer som samlet selskab. Regnskabet viser også, at TDC dykker under en million tv-kunder – en negativ milepæl der gør ondt.
Foto: Gregers Tycho/ERH
Foto: Gregers Tycho/ERH

Selv om den kapitalstærke energi- og fiberkoncern Norlys både har erklæret krig på fiber- og måske snart også mobilfronten, ryster afgående finansdirektør Lasse Pilgaard ikke i bukserne hos TDC.

"Vi er bekendt med, at vi kan få øget konkurrence på fiber. Men indtil videre har vi ikke set Norlys gå ud af deres område, og vi regner stadig med, at vi kommer først ud til de adresser, vi har planlagt at komme ud til. Det er et marked, der har været liberaliseret i 25 år, men vi kan også se, at der sket en acceleration i udrulningen. Men vi fastholder vores plan," siger han.

I dag kunne TDC fremvise et kvartalsregnskab med vækst i både omsætning og driftsindtjening (EBIDTA) – og koncernen, der ophører med at eksistere som samlet enhed til nytår, kan notere sig både frem- og tilbagegang, alt efter hvor i tallene, man kigger.

"Overordnet set er vi tilfredse med regnskabet, det er vores stærkeste kvartal i mange år, og for mig er det imponerende, at vi formår at tilpasse omkostningerne igen, så de falder 8,1 pct. i kvartalet. Det er mere, end jeg havde turdet håbe på ved årets start," siger Lasse Pilgaard.

Med opsplitningen i to selskaber har TDC ellers været tvunget til at oprette stabsfunktioner i både TDC Net og Nuuday, der ellers tidligere var samlet på gruppeniveau. Men et knivskarpt fokus på at effektivisere har kvartal efter kvartal betydet, at TDC har kunnet rapportere om hastigt faldende omkostninger.

"Besparelserne kommer fra en bred vifte af områder. Marketingeffektivitet, selvbetjening, automatisering og robotter. Det er mange bække små der gør, at vi lander dér," forklarer Lasse Pilgaard.

Under en million TV-kunder

TDC går tilbage på bredbåndskunder, men frem på mobilkunder. Men mest markant er, at YouSee nu må konstatere, at den engang så lukrative tv-forretning nu runder et skarpt hjørne – på den forkerte måde.

Med tabet af 12.000 tv-kunder i forhold til sidste kvartal, er antallet nu kommet under en million. Det er surt – men ikke det rigtige sted at kigge hen, forklarer finansdirektøren.

"At komme under en million tv-kunder er ikke en milepæl, vi bryder os om. Men det er ikke det tal, vi styrer efter. Vi kigger mere på, hvordan vi ligger i markedet, og her taber vi en lille smule i dette kvartal, til gengæld vandt vi lidt i det foregående. Vi har annonceret prisstigninger på tv, så det overrasker mig ikke, kunderne reagerer lidt," siger Lasse Pilgaard.

Det samlede marked for tv-kunder i Danmark har været faldende i en årrække, blandt andet fordi kunderne flytter fra store tv-pakker til små tv-pakker eller helt dropper kabel-tv og nøjes med streaming.

Norlys rasler med skovlen

Mens Nuuday-delen af TDC ellers som et offensivt træk er begyndt at tilbyde sine tjenester på andre selskabers fiber, kunne kapitalstærke Norlys ellers for nogle uger siden annoncere, at man nu har tænkt sig at sende gravemaskinerne ud af eget område og ind på konkurrenternes domæner, hvor de skal grave fiber – ikke mindst i de store byer.

Udmeldingen kunne opfattes som en krigserklæring mod netop TDC Net, der jo efter nytår alene skal leve af infrastruktur. Men Lasse Pilgaard ryster som sagt ikke i bukserne af den grund.

Netop Norlys har også annonceret, at man vil gå ind på mobilområdet, men har, trods en stribe kryptiske meldinger, forsat ikke annonceret sine planer.

Imens kan TDC nyde, at selskabet har hentet kunder ind i kvartalet.

"Vi har et ekstremt stærkt kvartal på mobil. På erhvervssiden er det vores SKI-kontrakter, vi fortsat nyder godt af, men på forbrugersiden har vi også fremgang, og her set ud som om, at vores strategi virker. Vi har et landsdækkende 5G-net, og mere end halvdelen af de telefoner, der bliver solgt nu, har 5G. Men også på 4G har vi sat hastigheden op," siger han.

"Vi henter en del via Eesy. Men selv uden Eesy, ville vi være gået frem," forklarer han. Eesy er TDC-koncernens lavprismobilselskab.

Lasse Pilgaard og koncerndirketør Jens Aalløse fratrådte egentlig 1. november, men Lasse Pilgaard står stadig til rådighed for TDC og er blandt andet talsmand på gruppeniveau. Han skal nu på barsel, hvorefter han skal på jagt efter nyt job.

TDC tjener lidt mere - men taber fortsat TV-kunder

Infrastruktur-udfordrer vil erobre ny del af mobilmarkedet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også