Sociale medier mister 10 mia. dollar efter ændring af indstillinger
![Foto: Jens Dresling](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13418940.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7i7vbhhdujlawr5ujc7.jpg)
Apples beslutning om at ændre privatlivsindstillingerne for iPhones fik omkring 9,85 mia. dollar i indtægter til at fordampe i andet halvår af 2021 hos Snapchat, Facebook, Twitter og YouTube.
Det skriver Financial Times.
Det sker, da deres reklamevirksomhed blev rystet over de nye regler, der trådte i kraft, da Apple introducerede sin politik om App Tracking Transparancy i april.
Det betyder, at apps bliver tvunget til at bede om tilladelse, før disse kan sporer brugernes adfærd, hvilket benyttes til at vise brugerne tilpassede annoncer.
De fleste siger nej tak
Dette har de fleste brugere fravalgt, hvilket efterlader annoncører i mørket i forhold til, hvordan disse skal målrette reklamer. Annoncører har reageret ved at skære ned på deres udgifter hos Snapchat, Facebook, Twitter og YouTube.
Hertil har de omdirigeret deres budgetter andre steder til især til Android-telefonbrugere og Apples egen voksende annoncevirksomhed.
Sheryl Sandberg, Facebooks administrerende direktør, har sagt, at iPhone-ændringerne betød "nøjagtigheden af vores annoncemålretning faldt, hvilket øgede omkostningerne ved at skabe resultater for vores annoncører. Og det blev sværere at måle disse resultater" ifølge Financial Times.
Snapchat klarer sig dårligst i procenter, fordi virksomhedens forretning har sit fokus på smartphones, mens Facebook taber mest i absolutte tal på grund af sin størrelse.
Facebook har også med at tabe i scenarioet, fordi omkostningerne ved at køre annoncer på platformen har været stigende i årevis.
Relaterede artikler
EU-udvalg vil øge bødestraf i tech-tøjlende lovpakke
For abonnenter