Alle store teleselskaber har givet for mange oplysninger til politiet

Op mod 4.000 kunder er berørt af, at teleselskaber fejlagtigt har sendt for mange oplysninger til politiet i forbindelse med efterforskninger.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Politiet har fået for mange eller forkerte oplysninger om personlige teledata fra samtlige store danske teleselskaber, som har indberettet brud på persondatasikkerheden, skriver Jyllands-Posten.

Det drejer sig blandt andet om oplysninger om, hvem telekunder har kommunikeret med samt sms-indhold, som politiet uretmæssigt har fået til brug i strafferetlige efterforskninger, hvor strafferammen ikke har været høj nok til, at dataudleveringen var berettiget. I andre sager handler det om, at der er blevet sendt forkert data til politiet.

Det berører op mod 4.000 kunder hos teleselskaberne TDC, Telenor, Telia og Hi3G. Kun sidstnævnte har valgt at kontakte de berørte kunder. De andre teleselskaber har derimod ikke informeret deres kunder. Det er de heller ikke forpligtede til - det har Erhvervsstyrelsen besluttet - men det er problematisk, siger formanden for IT-politisk Forening, Jesper Lund, til Jyllands-Posten.

"Vi har set et databrud fra teleselskaberne, og jeg synes, den løsning, som Erhvervsstyrelsen vælger, er meget kritisabel, fordi der er videregivet potentielt meget følsomme oplysninger."

Anklagere skal tjekke straffesager for fejl i mobildata 

Fejl i politiværktøj kan have ført til forkerte mobildata

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også