Derfor lukker Telenor hver fjerde butik i Danmark

Nedlukningen af hver fjerde butik i Telenor Danmark er ikke en direkte konsekvens af coronakrisen – og dog.
Privatdirektør i Telenor Tor-Arne Fosser. | Foto: PR
Privatdirektør i Telenor Tor-Arne Fosser. | Foto: PR

Der er brug for andre måder at betjene kunderne på end bare butikker, lyder det fra privatdirektør Tor-Arne Fosser i Telenor, efter selskabet i dag har meldt ud, at man fjerner 13 butikker og afskediger 59 medarbejdere.

ITWatch har bedt ham begrunde, hvorfor man griber til dette tiltag, og om coronakrisen har noget med beslutningen at gøre. Det vil Tor -Arne gerne, hvis det sker skriftligt.

"Ændringen af vores salgskanaler er ikke en direkte reaktion på Corona, men situationen har understreget vigtigheden af et fleksibelt og bredt kanalmix, så vi hurtigt kan tilpasse os adfærdsændringer i alle vores kontaktflader og understøtte kundens forskellige behov," skriver han til ITWatch.

"Derfor tilpasser og lancerer vi løbende nye butikskoncepter for at være på de platforme og lokationer, hvor kunderne er og efterspørger vores hjælp og ydelser."

Hvorfor bevarer I fortsat fysiske butikker, når I mener, tendensen går mod digital betjening i stedet?

"Der er fortsat behov for fysiske butikker, derfor har vi også igennem de seneste år oprustet vores fysiske tilstedeværelse igennem nye salgssamarbejder, da butikken for mange er et vigtigt led i købsprocessen, ligesom servicen i vores butikken også værdsættes af mange," skriver han.

Derfor mener han, at butikkerne også fremadrettet vil spille en vigtig rolle, men på en anden måde.

"Vi oplever ofte, at kunderne kigger på mobilen i butikken, køber online og henter så igen købet i butikken – derfor investerer vi i samspillet mellem alle vores kanaler og nye fleksible forretningsmodeller."

Vil I netto reducere jeres omkostninger, eller rykkes investeringerne til de nye tiltag?

"Det danske telemarked er ekstrem kompetitivt, og derfor er det altafgørende, at vi altid følger kundebevægelser og forbrugermønstre tæt, så vi er sikre på at være, hvor kunderne er. Ved at optimere vores nuværende udvalg af adgange til kunderne, får vi mulighed for at kunne investere i nye butiksformater og placeringer," skriver han.

Hvor længe vil Telenor fremover have fysiske butikker?

"Vi ser ikke ind i en fremtid uden butikker, men hvordan vores fremtidige adgang til kunderne kommer til at se ud, afhænger jo i høj grad af, hvordan kundernes forbruger- og adfærdsmønstre udvikler sig," skriver han.

"Men vi kommer helt sikkert til at arbejde mere med formater, der bygger bro mellem det digitale og fysiske."

Telenor opsiger medarbejdere og lukker hver fjerde butik 

Telenor får stor trecifret millionbøde for prispres i Norge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også