ITWatch

Telia gentænker sine planer og ruster sig til økonomiske slag

Coronakrisen får nu Telia til at sætte en række tiltag på pause, mens andre ting bliver opprioriteret. 100 ansatte er sendt hjem med lønkompensation, og adm. direktør frygter at blive ramt, hvis en række virksomheder går konkurs.

Foto: Telia/PR

Den pludselige coronakrise har vendt op og ned på Telias planer i Danmark. Teleselskabet har droppet planlagte fremstød, hvor man skulle lokke kunder i folden med gode tilbud på udlandstelefoni – såkaldt roaming.

Årsagen er, at der stort set ikke er nogen, som rejser til udlandet.

"Vi ville ikke være vores opgave voksen, hvis vi lod være med at genbesøge vores planer og de aktiviteter, vi gerne ville have i 2020," forklarer adm. direktør i Telias danske forretning, Thomas Kjærsgaard.

"Samlet set skruer vi ikke ned for vores aktiviteter, men vi må prioritere anderledes, for det er klart, at hvis både private og erhvervsbrugere hverken kan, vil eller har råd til nogle af vores løsninger, fordi verden har ændret sig, så skal vi også ændre nogle ting."

Stopper reklamer

Telia er stort set stoppet med at reklamere i gadebilledet. Og så er planer om at promovere roaming lagt i skuffen. Det har ellers været et stort konkurrenceparameter de senere år, hvor en konkurrent som 3 har haft succes med sit tilbud 3Likehome, der giver fri data i en række lande.

"Der er nogle helt åbenlyse ting, som vi ikke kigger ind i. Lige nu sikrer vi, at vi har en høj kvalitet i vores callservices, data og mobiltid. Det er det, kunderne efterspørger," siger Thomas Kjærsgaard.

Han understreger, at Telia i stedet har øget fokus på sine såkaldte familieabonnementer, der koster 249 kr. om måneden for den første bruger, mens prisen for op til fem ekstra brugere er 119 kr. om måneden. På den måde bliver det billere, jo flere der er koblet op på det.

Lige nu er Telias forretning ikke påvirket voldsomt. Men Thomas Kjærsgaard frygter, at den nærmest totale nedlukning af samfundet vil få en række af selskabets erhvervskunder til enten at gå konkurs eller skære i omkostningerne. Indtil nu er eksempelvis restauranter og hoteller ramt af nærmest frit fald i omsætningen.

Af samme årsag sætter Thomas Kjærsgaard sin lid til de store økonomiske hjælpepakker, som Folketinget har strikket sammen for at holde hånden under erhvervslivet.

"Det begynder at blive kritisk for mig, hvis vi ser store konjunkturudsving og påvirkning af kundernes købsmønstre. Det handler om, hvor hurtigt de offentlige hjælpepakker får effekt i det danske erhvervsliv. Spørgsmålet er, hvor hurtigt vi kan stoppet den negative udvikling. Det påvirker mig. Hverken du eller jeg kan spå om, hvad der kommer til at ske efter påske: Hvor stor påvirkning har det her? Nogle virksomheders likviditet er god nok, mens andres ikke er."

Gyngerne og karrusellerne

Som konsekvens af hjemsendelsen af ansatte i en lang række brancher og store dele af den offentlige sektor oplever Telia i tråd med andre teleselskaber en eksplosion i dataforbruget. Men fordi de fleste har ubegrænset data i deres abonnement, betyder det ikke, at pengene ruller ind. Nogle kunder tilkøber ekstra data, men Telia oplever omvendt et fald i roaming-trafikken.

"Det bliver lidt gyngerne og karrusellerne," siger Thomas Kjærsgaard.

"Folk rejser mindre, så vores roaming-trafik går den modsatte vej, mens data og tale går op. Så det er at tage fra den ene og give til den anden."

Derudover er salget i de fysiske butikker faldet som konsekvens af, at 19 butikker i storcentre blev lukket i sidste uge. Det har endnu ikke slået igennem på bundlinjen.

For at være på forkant har Thomas Kjærsgaard sendt de mere end 100 butiksansatte fra centrene hjem på den nye lønkompensationsordning. Den betyder, at virksomheder, der står over for at fyre 30 pct. af de ansatte eller mere end 50 medarbejdere, kan få kompenseret 75 pct. af deres lønudgifter op til 23.000 kr., hvis de lader være med at fyre de ansatte. For timelønnede kan man få kompenseret 90 pct. af lønnen op til 26.000 kr.

"Lige nu er vores forretning okay. Men det er altafgørende, at vi har sendt lige under halvdelen af de ansatte i vores butikker hjem ved at bruge regeringens tiltag – som vi støtter, fordi de holder hånden under det danske erhvervsliv. Vi kan ikke lige nu og her se, at krisen slår igennem på vores bundlinje. Men det kommer vi til over tid. Det gør vi."

Har du planer om at fyre nogle ansatte?

"Jeg laver ikke andet end at følge vores forretning meget tæt. Det er nærmest på timebasis. Lige nu er vi ikke påvirket af det. Bliver vi påvirket af det? Ja, det gør vi. Men omfanget kender vi ikke, og det er tiden, der afgør det. Altså hvornår vi kommer tilbage til nogenlunde normal drift i det danske samfund. Jeg vil slet ikke spekulere i fyringer, for det er rent gætværk, ligesom det også er i mange andre brancher," påpeger Thomas Kjærsgaard.

Krisen har ikke påvirket Telias churn – altså kunder, der vælger at forlade forretningen. Det er også vigtigt at holde øje med, påpeger Thomas Kjærsgaard, som dog har én ting, der er vigtigere:

"Nummer et er at være der for vores medarbejdere. Det er en super svær tid, når vi alle sammen sidder langt væk fra hinanden, så det vigtigste er, at jeg har nogle glade medarbejdere, der holder modet og energien oppe i de her svære tider."

Commentor-direktør: Indtil for to uger siden så alt rigtig godt ud

Midt i storfusion ramte coronakrisen: "Min opgave er at være et eller to skridt foran"

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger