ITWatch

It-kludetæppe kan dræne TDC for kræfter i flere år

En af de store knaster i opsplitningen af TDC i to enheder er selskabets it-systemer. Manøvren risikerer at lægge beslag på ressourcerne til skade for selskabet udadtil, vurderer analytikere. ITWatch indleder en serie om den store opsplitning af selskabet.

PR/TDC og Jan Bjarke Mindegaard
TDC's adm. direktør Allison Kirkby er på en stor opgave med at få splittet TDC op. ITWatch indleder en serie om fordelene og faldgruberne ved processen. Foto: PR/TDC

TDC risikerer at sakke bagud overfor konkurrenterne, mens selskabet på de indre linjer bakser med at få styr på sine it-systemer. Det kan ske i forbindelse med den store opsplitning i de to selvstændige selskaber Opco og Netco, vurderer to analytikere overfor ITWatch.

"Det er en kæmpe opgave. Det er som at skifte motor på en flyvemaskine, mens den flyver," understreger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Også Peter Kurt Nielsen, teleanalytiker hos ABG Sundal Collier, vurderer, at det bliver en gigantisk proces.

"De har et hav af it-systemer. Hver gang der kommer et nyt, bliver der lagt ovenpå noget gammelt. Teleselskabernes systemer er ofte et sammensurium af mange forskellige systemer, som skal moderniseres," påpeger han.

It er afgørende

Fra i dag sætter ITWatch fokus på fordelene og faldgruberne ved opsplitningen af teleselskabet, der skal ende i to enheder. Det kundevendte Opco og det netværksorienterede Netco, som de to selskaber indtil videre hedder.

2019 er nemlig året, hvor adm. direktør Allison Kirkby har varslet, at selskabet bliver klar til at påbegynde den egentlige juridiske og finansielle deling, som skal munde ud i de to selvstændige selskaber.

I den proces er det afgørende at få styr på it-systemerne. Overfor ITWatch har finansdirektør Stig Pastwa fortalt, at ledelsen "i størst muligt omfang" vil placere dem i enten Opco eller Netco.

Men det risikerer at dræne selskabet for pondus udadtil, fordi der vil blive lagt beslag på en del ressourcer, påpeger John Strand.

"Det er ikke bare it-afdelingen, der har ansvaret. Der er medarbejdere involveret fra så godt som alle personalegrupper, og derfor kan sådan en it-opsplitning godt tage mange ressourcer."

"Hvis noget går galt, kan det jo ramme som større eller mindre bomber ned gennem systemerne," lyder det fra analytikeren, der sammenligner opgaven med de store - og kuldsejlede - projekter, man har set i skattevæsenet.

"Der er en masse legacy (gamle it-systemer, red.) i en virksomhed af TDC's alder og størrelse. Det har været et af de områder, hvor man historisk set ikke har investeret det man skal."

Foruden at være på en stor opgave med at rokere rundt internt, er TDC presset fra flere sider eksternt.

På tv-området er TDC-selskabet Yousee ramt af, at kunderne fravælger tv-pakker til fordel for streaming-tjenester som Netflix og TV 2 Play. For at undgå, at distributøren bliver sorteper, har TDC inkluderet streaming-tjenester i sine tv-pakker og lanceret sin egen tv-kanal.

Men finansdirektør Stig Pastwa har erkendt, at TDC nok vil tabe flere tv-kunder i fremtiden.

Og på bredbåndsområdet har selskaber som Fastspeed og Boxer varslet, at de snart vil begynde at sælge internet over kabeltv-nettet. Derudover er energiselskaberne i gang med at grave fiberkabler ned.

Seas-Nve vil bruge 3,4 mia. kr. på at bygge fibernet på det vestlige og sydlige Sjælland, Lolland og Falster over fem år. Og i det vestlige Danmark står Eniig og SE til at fusionere under navnet Norlys. I den forbindelse har selskaberne meldt ud, at alle 709.000 andelshavere skal have adgang til fiber inden 2023.

Meget komplekst

Alt i alt risikerer teleselskabet, at konkurrenterne udnytter det vakuum, som opsplitningen og den store it-manøvre skaber, påpeger Peter Kurt Nielsen.

"Man kunne forestille sig, at når TDC er i gang med det interne projekt, så ser nogle af de andre spillere i markedet et vindue for at være mere aggressive, mens TDC er optagede af at kigge indad."

Det kommende år har TDC sat 4,1-4,5 mia. kr. af til investeringer i blandt andet it. Det er uklart, hvor mange it-systemer teleselskabet har, men i 2012 talte daværende adm. direktør Carsten Dilling om, at der var 460 aktive systemer i koncernen.

John Strand fremhæver, at opsplitningen af TDC ikke bare betyder, at man skal adskille it-systemerne, men at der også skal tages stilling til helt nye processer i forhold til afregningen mellem Opco og Netco.

"Når man lave opsplitningen kommer der nogle nye processer, fordi de to virksomheder skal til at handle med hinanden. Det vil sige, at der også skal etableres nogle interne afregningssystemer," siger han og tilføjer:

"Vi skal huske, at TDC nok er et af de teleselskaber i Europa, som er længst fremme i relation til, hvordan man afregner trafik internt. Men når det er sagt skal man huske, at telebilling bare er en kæmpe udfordring."

Telebilling dækker over de systemer, der indhenter data om kundens forbrug, udregner prisen og står for at indhente betalingen. Hvis der er opstår problemer her i forbindelse med opsplitningen, kan det være fatalt.

"Hvis det her går galt, kan det have kæmpe konsekvenser. TDC har millioner af kundeforhold, så man kan risikere, at der pludselig opstår fejl på millioner af telefonregninger. Det her er meget komplekst og meget dyrt," understreger John Strand.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra TDC.

TDC har brugt to-cifret millionbeløb på konsulenter

TDC åbner for at tage Dong-nettet i brug i sin fibersatsning

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger