Amerikanske teleselskaber sløser med salg af kunders data

Teleselskaberne T-Mobile, Sprint og AT&T sælger data om kundernes færden videre til virksomheder uden at sikre, at den ikke bliver misbrugt, skriver amerikansk medie.
Foto: Nigel Treblin/AP/Polfoto
Foto: Nigel Treblin/AP/Polfoto

Amerikanske teleselskaber har ikke styr på kunders lokationsdata, skriver Version2 med henvisning til det amerikanske medie Motherboard

Gennem seks led af mellemhandlere lykkedes det mediet med afsæt i et mobiltelefonnummer at købe lokationsdata fra T-Mobile om en af sine journalister for 300 dollar.

Det kan lade sig gøre, fordi det er tilladt for amerikanske teleselskaber at videresælge lokationsdata til såkaldte 'lokations aggregatorer'.

I det konkrete tilfælde flød dataen fra aggregatoren og videre i fem led, inden det havnede hos en såkaldt 'bounty hunter', der skaffede oplysningerne til Motherboard.

En talsmand for T-Mobile siger til mediet, at man tager kunders sikkerhed og privatliv "meget seriøst".

"Vi vil ikke tolerere misbrug af vores kunders data," lyder det fra selskabet, som forklarer, at man har sikret sig, at det ikke kan sket igen.

Data fra 29 millioner Facebook-brugere endte hos hackere

Britiske banker i hemmeligt samarbejde mod svindlere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også