TDC fejlsender mail til ukendt antal kunder
Opdateret 11.35 med kommentar fra Forbrugerrådet
TDC har udsendt en fejlmail til en lang række af sine nuværende og tidligere kunder. Mailen er ufuldstændig og mangler blandt andet oplysninger som pris mm. i teksten.
Mailen er desuden udsendt mange gange. Natten over har ITWatch redaktion modtaget den samme mail fire gange.
"Vi er ved at undersøge sagen internt og kan ikke melde mere ud nu, men det er en ufærdig mail, der er udsendt ved en fejl, og som er udsendt flere gange," oplyser man fra TDC's presseafdeling.
YouSees direktør Jacob Mortensen siger i en skriftlig kommentar.
"Flere personer har desværre oplevet at modtage flere ens mails fra os i går. Det skyldes en fejl, og vi beklager dybt de gener, som denne fejl har medført. Udsendelsen er stoppet, og vi er i fuld gang med at undersøge, hvad fejlen skyldes, og hvordan det kunne ske. Igen beklager vi mange gange."
Kan overtræde GDPR-regler
Hos Forbrugerrådet Tænk lyder det, at det, at man sender mails til tidligere kunder, som ifølge reaktionerne på Facebook ikke har været kunder i lang tid, kan være i strid med de nye persondataregler fra 25. maj i år.
Det siger rådet til EB.dk
"Det kan både være en overtrædelse af reglerne for spam, når man kontakter tidligere kunder med markedsføring, og det kan være en overtrædelse af reglerne for opbevaring af persondata. Begge overtrædelser kan udløse bøder," siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.
"Efter GDPR-reglerne er det formentlig ikke lovligt, at Yousee har de oplysninger liggende. Man har ret til at få slettet sine oplysninger, så meget tyder på, at Yousee har en masse, de skal have ryddet op i her," siger hun.
På Yousees Facebook-side står der videre:
"Flere af vores kunder oplever lige nu at modtage flere e-mails, der omhandler YouSee Bredbånd med overskriften "Det er nyt, og det er bedre!". Der er tale om en fejl, og vi arbejder på at få stoppet udsendingen af disse mails hurtigst muligt.
På Facebook-siden giver også tidligere Yousee-kunder udtryk for, at de har modtaget mails.
Relaterede artikler
Waoo ser fremgang for tv-pakker
For abonnenter
TDC indleder storstilet fiberudrulning
For abonnenter