Ny udfordrer klar til at indtage telemarkedet

Det danske telemarked har fået en ny udfordrer. Hallo er et selvstændigt lavprisselskab, der er en udbygning af en forretning med salg af både hardware og taletid. Selskabet bryder dermed et dødvande, efter Plenti blev solgt sidste år, og Tjeep gik konkurs.
Hallos logo på bagvæggen i butikken på Nørrebro, København | Foto: PR/Hallo
Hallos logo på bagvæggen i butikken på Nørrebro, København | Foto: PR/Hallo

Et nyt lavprisselskab har fundet vej ind på det danske telemarked. Et marked, der ikke har set et nyt selvstændigt lavprisselskab, siden Plenti blev solgt til TDC, og Tjeep gik konkurs for lidt over et år siden.

Det nye selskab hedder Hallo og har base på Nørrebro i København, hvor selskabet har en fysisk butik. Faktisk har teleselskabet efterhånden været i gang i over to måneder, og butikken på Nørrebro har eksisteret endnu længere.

Alligevel har der været stille omkring det nye selskabs indtræden på markedet, hvor Hallo ikke vil gå ud med store tv-spots for at gøre opmærksom på sig selv, fortæller Imran Fawaz Al-Alousi, administrator i Hallo, til ITWatch.

I hvert fald ikke til at starte med, siger han.

Hallo vil profilere sig som et teleselskab med billige abonnementer af høj kvalitet, og derfor er fokus i selskabet lige nu på at holde omkostningerne nede.

"Her er måden, vi driver vores forretning på, afgørende. Vi har et godt netværk, som vi starter med at bruge. Og så gælder det ellers bare om at få forretningen til at køre, få sat nogle salgskanaler op, som kan lave gode salg, og bygge det op på den måde," forklarer Imran Fawaz Al-Alousi.

Det betyder, at Hallos markedsføring i øjeblikket er holdt på et lavt niveau, f.eks. på skærmene i de københavnske busser, og den synlighed, butikken på Nørrebro giver.

Derudover er det op til Hallos salgskanaler at trække kunder til forretningen.

Over 20 års teleerfaring

På Hallos hjemmeside kan man læse, at selskabet har "20 års erfaring med at hjælpe danske og udenlandske kunder inden for telefoni og elektronik." Den erfaring kommer fra selskabets direktør, Fawaz Abdel Aziz Al-Alousi.

Det er også ham, der har netværket, som Hallo kan trække på, fortæller Imran Fawaz Al-Alousi, der er Fawaz Abdel Aziz Al-Alousis søn.

Fawaz Abdel Aziz Al-Alousi startede for over 20 år siden en butik på Nørrebrogade i København, hvor han solgte abonnementer for bl.a. Sonofon og TDC. Butikken gik under navnet Teleplus. Siden var han i løbet af 00’erne også med til at stifte både Teleringen og Discountkæden, det senere Mobilkæden, der begge blev solgt til det Debitel-ejede Dansk GSM Service.

Flere af selskaberne er i dag gået konkurs eller på anden måde opløst, fremgår det af CVR-registret.

Den erfarne telemand står i spidsen for det nye lavprisselskab, hvor han får hjælp af sin familie og to ansatte, der er tilknyttet butikken på Nørrebro, fortæller Imran Fawaz Al-Alousi, som udover at hjælpe til i teleselskabet, hvor han klarer administrative opgaver og står for selskabets hjemmeside, også står i spidsen for Hallos taletidsforretning.

Det er nemlig ikke kun teleabonnementssalg, Hallo beskæftiger sig med. Familievirksomheden, som Imran Fawaz Al-Alousi kalder det, har flere forskellige projekter under samme paraply, forklarer han.

Blandt disse projekter hører også en hardwareforretning, der både sælger engros og gennem butikken på Nørrebro.

Netop hardwareforretningen kommer til at spille en stor rolle for Hallo, fortæller Imran Fawaz Al-Alousi.

"Det er selvfølgelig en af de styrker, som vi vil gøre brug af, når vi kommer længere frem. Vi er ved at koble de to forretninger sammen, hvor vi lige nu er ved at sætte en webshop op på vores hjemmeside, hvor man kan få tilbud på de fysiske enheder, hvis man opretter et abonnement hos os," siger han.

Det næste naturlige skridt

Før det blev besluttet, at Hallo også skulle sælge mobilabonnementer, var der allerede fuld gang i både hardwareforretningen og salget af taletid. Mobilabonnementerne var derfor "bare det næste naturlige skridt ind i telebranchen", forklarer Imran Fawaz Al-Alousi.

Familien har diskuteret  om de skulle etablere eget teleselskab i to år og har været i dialog med flere af de teleskaber, der ejer mobilnet. Dialoger, der endte med, at Hallo har indgået et samarbejde med TDC, hvis netværk ligger til grund for Hallos forretning.

Hallo kom i kontakt med de store teleselskaber på grund af Fawaz Abdel Aziz Al-Alousi relationer og kontakter til telebranchen, forklarer sønnen.

Det er samtidig Hallo-direktørens tidligere forretninger, der har gjort det muligt at starte det nye teleselskab uden eksterne investorer, selvom flere investorer har vist interesse i selskabet.

I stedet er teleselskabet bygget på familievirksomhedens egen kapital.

"Vi taler med nogle interesserede investorer, men det er ikke noget konkret. Vi søger lige nu ikke investorer af direkte økonomiske årsager, men mere for at åbne markedet op og bygge videre på vores selskab," siger Imran Fawaz Al-Alousi, som tilføjer, at Hallo i øjeblikket har kontakt til en investor med gode salgskanaler.

"Det er sådan noget, der er interessant for os," siger han.

Vil vokse stille og roligt

Målet for Hallo er ifølge Imran Fawaz Al-Alousi at skabe "en ordentlig forretning og et godt produkt, som kunderne er glade for og tilfredse med."

Derfor handler det for selskabet om at skabe et godt fundament, som selskabet kan bygge ovenpå, så det ikke lider samme skæbne som Tjeep. Et fundament, som selskabet vil bygge op ved at investere i sine produkter frem for i markedsføring.

"En af vores styrker er vores erfaring, og vi føler, at vi er godt plantet i telebranchen," siger Imran Fawaz Al-Alousi.

"Så vi vil ikke gå ud og bruge alt for mange penge på markedsføring, men bruge vores netværk til at åbne op for markedet og så vokse stille og roligt på den måde til at starte med," siger han.

En af Fullrates stiftere forlader selskabet

Et år efter Plenti-salg: "Markedet er meget stille"

Vækstfonden har millioner i klemme i krakket mobilselskab 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også