Internationalisering skal vride maksimal værdi ud af KMD

KMD vil skalere løsninger, der har fungeret i Danmark, til udenlandske markeder. Samtidigt kan opkøb af udenlandske softwarefirmaer også komme på tale, fortæller selskabets strategi- og M&A-direktør. 
Emil Pensdorf er direktør for strategi og M&A i KMD. Han blev hentet ind i maj fra en stilling som global strategidirektør i Simcorp. | Foto: Pr
Emil Pensdorf er direktør for strategi og M&A i KMD. Han blev hentet ind i maj fra en stilling som global strategidirektør i Simcorp. | Foto: Pr
af NIKOLAJ HARDING

KMD har ”store ambitioner”, og som en del af selskabets erklærede strategi kigger virksomheden nu i langt højere grad uden for Danmark end tidligere. 

Det fortæller Emil Pensdorf, der er direktør for strategi og M&A i KMD, til ITWatch. 

”Hvis vi skal få det maksimale ud af KMD’s værdi, så betyder det også, at vi får øget vores aftryk uden for landets grænser,” siger Emil Pensdorf. 

Når det kommer til, hvordan KMD har tænkt sig at få fodfæste uden for landets grænser, vil selskabet tage løsninger, som har fungeret herhjemme og tilbyde til andre markeder, fortæller Emil Pensdorf. 

”Dér, hvor vi har nogle softwareprodukter, hvor vi kan se, at løsningen på en eller anden måde har nem overførbarhed til andre markeder end det danske, der kigger vi på, hvordan vi kan få dem ud over landets grænser,” siger strategi- og M&A-direktøren og fortsætter. 

”Det er svært at sætte en præcis formel på det, men når vi har udviklet noget, som virker på det danske marked, så kigger vi selvfølgelig på, hvordan det kunne virke på andre markeder, og hvor meget der eventuelt skulle tilpasses for at kunne komme ud over grænsen.” 

Japan og Nordeuropa

Det var blandt andet den tilgang KMD benyttede sig af, da selskabet i starten af august kunne annoncere, at man havde lanceret løsningen KMD Connect i Japan

Og netop Japan er et centralt marked i forhold til KMD’s internationalisering, da virksomheden er ejet af japanske NEC, som ifølge Emil Pensdorf giver KMD muskler til at eksekvere på strategien. 

”Det er i sig selv selvfølgelig et enormt stort aktiv i den forstand, at NEC har så mange muskler, og de er så velforbundet i det japanske marked og har en rigtig, rigtig god position, så de har et rigtig godt netværk til at kunne hjælpe os ind på det japanske marked,” siger direktøren. 

Emil Pensdorf blev ansat i KMD i maj i år, og han har til opgave at drive og eksekvere på selskabets strategi. 

Han ønsker ikke at fortælle, hvor meget KMD investerer i internationaliseringen i kroner og ører, men han løfter dog gerne sløret for, hvilke markeder, selskabet har i kikkerten udover det japanske. 

”Vi ser rigtig gode muligheder for at komme ind i lande, der ligner os. Det kunne selvfølgelig være landene i Norden, og det kunne også være andre lande i Nordeuropa i første omgang,” siger Emil Pensdorf. 

Udover at have udrullet KMD Connect i Japan i august, så har KMD samtidigt også anden erfaring at trække på, når det kommer til at nå ud over landets grænser med sine løsninger. 

”Vi har vores software til den finansielle sektor, som stort set kun er i udlandet, og det er en signifikant del af forretningen. Så det er langt fra første gang, at vi har udrullet i udlandet, og det bliver langt fra sidste gang forhåbentlig,” siger Emil Pensdorf. 

Opkøb kan komme på tale

Udover at Emil Pensdorf har til opgave at drive KMD’s strategi, så er han samtidigt ansvarlig for at eksekvere på selskabets opkøbsstrategi. 

Og i forhold til internationaliseringen kan køb af andre selskaber sagtens komme på tale, fortæller han. 

”Vi har både nogle organiske initiativer sat i gang, men vi ser også på muligheder for at dels opkøbe interessante firmaer uden for Danmark, men også bruge dem som springbræt til at få noget af vores egen software ud over grænsen,” siger Emil Pensdorf. 

Per Johansson, der er adm. direktør i KMD, har tidligere i år fortalt til ITWatch, at KMD i højere grad er ved at udvikle sig til et softwarefirma. Det er derfor også denne type virksomheder, som KMD kigger efter, fortæller Emil Pensdorf. 

Han vil ikke oplyse, hvor langt man er med eventuelle opkøb, men fortæller, at potentielle opkøbsemner skal bidrage til KMD’s vækst, og at det derfor er ”veletablerede selskaber med en vis volume.” 

Emil Pensdorf fortæller, at eventuelle opkøb dels skal bidrage til, at KMD får etableret en tilstedeværelse på andre markeder, og dels øjner KMD muligheden for at tilkøbe sig kompetencer. 

”Det handler om, at der er nogle områder, som vi simpelthen bare gerne vil vokse indenfor. Og der kan man nogle gange få mere tempo i de vækstplaner og dermed få større værdi ud af ens aktiver, end hvis man går en organisk vej, som typisk kommer med en længere tidslinje for at eksekvere på det,” siger Emil Pensdorf. 

Han ønsker ikke at fortælle, hvilke specifikke områder det er, som KMD ønsker at udvikle sig på. 

Fortsat fokus på Danmark

Ifølge Emil Pensdorf har KMD et stærkt fundament for at kunne komme udover landets grænser, og ifølge ham ligger selskabet inde med nogle aktiver, som har været med til at flytte Danmarks digitalisering. 

Trods at fokus i højere grad end tidligere kommer til at ligge på markeder uden for Danmark, så betyder det ikke, at fokus forsvinder fuldstændig fra markedet herhjemme, fortæller Emil Pensdorf. 

Hvordan skal I lykkes med at jonglere med både internationaliseringen og et fortsat fokus på Danmark?

”Det skal vi jo selvfølgelig gøre ved at have en god prioritering internt, hvor vi laver konkrete handlings planer. Der er muligheder for at kunne lykkes både herhjemme og i udlandet,” siger Emil Pensdorf og fortsætter. 

”Der handler det om de konkrete prioriteringer, og det handler jo om, hvor vi ser, at der er bedst muligheder for at lykkes, hvor der er det største afkast på både den investerede tid, men også den investerede kapital.” 

Før Emil Pensdorf blev hentet til KMD, var han ansat hos Simcorp, hvor han sad som global strategidirektør. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også