Google deler resultater for ny test af cookie-fri annoncering

Ifølge dansk Google-chef er testresultaterne for det nye alternativ til annoncering uden tredjepartscookies ”opløftende”.
Resultaterne af testen viser, at annoncørers brug af annoncekroner, faldt med mellem to og syv pct., når de i stedet brugte den nye annonceteknologi. | Foto: Shannon Stapleton/Reuters/Ritzau Scanpix
Resultaterne af testen viser, at annoncørers brug af annoncekroner, faldt med mellem to og syv pct., når de i stedet brugte den nye annonceteknologi. | Foto: Shannon Stapleton/Reuters/Ritzau Scanpix

I kølvandet på Googles planer om at udfase tredjepartscookies med udgangen af 2024 har Google de seneste år arbejdet på at udvikle alternativer til cookie-baseret annoncering. 

En ny løsning, som skal sikre bedre privatlivsbeskyttelse på nettet, er blevet afprøvet i første kvartal af 2023 - og viser ifølge tech-selskabet lovende resultater. Det melder Google i en pressemeddelelse.

I stedet for tredjepartscookies, som sporer brugeres aktivitet på tværs af apps og hjemmesider, har Google i stedet forsøgt sig med en kombination af flere privatlivsbevarende elementer, som i stedet gør annonceringen ”interessebaseret”. 

Det er blandt andet en kombination af det såkaldte Topics API-initiativ, som Google satte i søen sidste år, og som er del af Privacy Sandbox, kontekstuel information og såkaldte first-party identifiers, der fx er en form for førstepartsdata, en hjemmeside har om sine brugere, der kan benyttes til at målrette annoncering på det pågældende site.

Positive resultater

Resultaterne af testen viser, at annoncørers brug af annoncekroner faldt med mellem to og syv pct., når de i stedet brugte den nye annonceteknologi. 

Derudover steg antallet af konverteringer, som peger på effektiviteten af annoncen, med en til tre pct. per investeret dollar, mens klikraten forblev på 90 pct. af det nuværende niveau. 

Ifølge Carina Gjerløv, der er kommerciel chef i Google Danmark, viser testen “positive resultater” for virksomheder, der forbereder sig på en fremtid uden brug af cookies. 

”Annoncering spiller en vigtig rolle i et velfungerende internet-økosystem, men det skal naturligvis ikke være på bekostning af brugernes ret til privatliv. De foreløbige resultater af vores eksperiment tyder heldigvis på, at der ikke behøver at være noget modsætningsforhold mellem de to ting. Det er opløftende”, udtaler Carina Gjerløv i meddelelse. 

Googles forventning er, at udrulningen af Privacy Sandbox vil ske i løbet af tredje kvartal af 2023. I meddelelsen fremgår det, at det fortsat er planen, at tredjepartscookies ved udgangen af 2024 vil være helt udfaset.

Årsagen til ændringerne

Det var i begyndelsen af 2020, at Google meddelte, at brug af cookies i Chrome-browseren var på vej i graven. Dengang lød det, at det ville ske inden for to år. I sommeren 2021 blev deadline skubbet til 2023, og i sommeren 2022 blev tidshorisonten yderligere forlænget til anden halvdel af 2024. 

Googles plan er, at tredjepartscookies skal erstattes af nye værktøjer, som selskabet udvikler i regi af den såkaldte Privacy Sandbox. I grove træk tilbyder Privacy Sandbox annoncører et nyt sæt redskaber til at målrette annoncering. 

Flere løsninger har været på tegnebrættet, bl.a. var der store forhåbninger knyttet til FLoC-teknologien, der skulle fungere ved, at annoncører med udgangspunkt i aggregeret data om grupper af forbrugere - frem for data knyttet til den enkelte, konkrete bruger - kunne målrette annoncer. Den blev dog droppet for et år siden efter kritik fra adskillige aktører, der mente, at FLoC-teknologien ikke beskyttede brugere mod tracking, som det ellers var tiltænkt som en del af Googles Privacy Sandbox-tiltag. 

Topics-løsningen, der indgår i testen, der blev gennemført i første kvartal, blev præsenteret som et alternativ i den forbindelse. Teknologien skal ifølge Googles egen beskrivelse fungere ved, at den enkelte brugers browser afgør en håndfuld emner, fx ”fitness” eller ”rejser”, som repræsenterer brugerens primære interesser for den givne uge baseret på vedkommendes browserhistorik. De udvalgte emner bliver gemt i tre uger og derefter slettet fra browseren

Under konkurrencemyndighedernes lup

I 2021 og 2022 blev blev de nye værktøjer gransket af de britiske konkurrencemyndigheder (CMA) i forbindelse med klager over, at det amerikanske tech-selskab sætter sig for dominerende på markedet med udfasningen af tredjepartscookies. 

Det var bl.a. en gruppe nyhedsmedier, der har klaget over, at afløseren Privacy Sandbox undergraver den frie konkurrence på nettet, fordi Google med begravelsen af tredjepartscookies kommer til at sidde tungere på teknologien til bl.a. målretning af annoncer. 

Efter at have gennemført en høring i 2021, accepterede de britiske konkurrencemyndigheder i begyndelsen af 2022 det sæt af forpligtelser, Google tilbød at underlægge sig i regi af Privacy Sandbox for at imødekomme kritikken.

(Denne historie er leveret af vores søstermedie MediaWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også