Virksomheder spilder penge på unødvendige Google-annoncer

Virksomheder, der annoncerer i Google søgeresultat, får oftere klik på deres annoncen end på søgeresultatet, selv når disse er ved siden af hinanden.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
af marketwire

Tre ud af fire annoncekroner brugt på selvannoncering på Googles søgemaskine går til trafik, de alligevel ville have fået gratis.

Det viser analyse fra Konkurrencestyrelsen ifølge Børsen.

Undersøgelsen, der er udført af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, tager udgangspunkt i et forbrugereksperiment, en spørgeskemaundersøgelse og 30 mio. datapunkter fra Google, kritiserer Googles store indtægter, da mange klikker på annoncen, selvom det organiske søgeresultat er fyldestgørende. 

Analysen påpeger at 85 pct. ledes videre til virksomhedens hjemmeside, når der bliver søgt på virksomhedens navn. Ved selvannoncering stiger dette til 90 pct.

”Analysen finder, at mange klikker på den her annonce, selv om de normalt bare ville have klikket på det organiske resultat. Det betyder jo også, at virksomheden kommer til at betale for nogle klik, som den alligevel ville have fået,” udtaler Ann Sofie Vrang, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Google fremhæver i et skriftligt svar, at virksomheder har mulighed for at tilpasse søgeord og at man kan lade være med at annoncere i eget navn, hvis den ønskede effekt ikke opnås.

Den nye EU-forordning, Digital Markets Act, gør det muligt for virksomheder at få et bedre indblik i, hvad man får for sine annoncekroner for Google, hvilket Ann Sofie Vrang opfordrer til at man udnytter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også