KMD om sin internationale strategi: "Det er ikke lykkedes"

KMD havde enorme ambitioner om at blive et europæisk brohoved, da NEC købte selskabet for fire år siden. Men siden er der sket alt for lidt, for de planlagte opkøb er fejlet. Den forsinkede plan har kostet ansatte, siger KMDs finansdirektør til ITWatch. 
Foto: Pr
Foto: Pr

KMDs finansdirektør er helt klar i mælet. KMDs storstilede plan om at ekspandere selskabets forretning ud i Europa har ikke fungeret i praksis.

Fire år efter japanske NEC løftede KMD ud af mange års kapitalfondsejerskab, så meldte NEC ud, at KMD skulle danne brohoved for NEC i Europa, og strategien var, at det skulle ske gennem opkøb.

”Vi har en plan om, at brede os udenfor Norden,” siger Jannich Lund, der er KMDs finansdirektør i dette strategiinterview med ITWatch.

”Men det er ikke gået så godt indtil videre,” fortsætter han.

Da NEC overtog KMD for fire år siden, sagde I at nu skulle I ud at være en europæisk storspiller. Hvad er der reelt sket?

”Det er ikke lykkedes. Det er kendsgerningerne,” siger han og tilføjer, at det ikke ændrer på, at det fortsat er ambitionen. 

”Vi har været med i en del opkøbsprocesser, men der var kapitalfonde med i forløbet, der bød priser, vi ikke kunne regne hjem. Vi er blevet nummer to i en række forhandlinger, men det er ikke helt nok,” siger Jannich Lund.

Han siger lige ud, at KMD blev kørt over af kapitalfonde med mange penge i lommerne.

”Vi er en virksomhed, der ikke kan regne den hjem på, at vi kan sælge selskabet igen til en bedre pris. Vi skal beholde selskabet og derfor er det vigtigt, at vi betaler en fair pris for det.”

Baggrunden er, siger Jannich Lund, at prissætningen indtil sommer sidste år var så høj på de selskaber, man ser efter, at KMD ikke kunne være med.

”Vi vil vokse gennem opkøb, for organisk vækst tager bare utroligt lang tid.”

Foto: Pr
Foto: Pr

Men nu sker der noget?

”Ja, det gør der. Vores ambition er bestemt, at vi skal købe et selskab i år. Det var det også sidste år, men det lykkedes ikke. Men vi regner bestemt med, at det lykkes i år.”

Priserne er lavere

Han forklarer, at KMD ser udenfor Norden, i de store lande i Europa, vi kender mest oplagt, nemlig Tyskland og England. I 2015 købte man det strategisk vigtige softwarehus Banqsoft. Det leverer software til den finansielle sektor og skal bruges til at udbrede denne software i Europa.

Men hvorfor tror du, det sker nu?

”Fordi priserne ikke er så høje længere, som de har været. Det er nemmere at komme ind på markedet,” siger finansdirektøren.

Hvilke selskaber vil I købe?

”Vi går efter selskaber, der er tunge indenfor leasing i eksempelvis Tyskland. Det er særligt leasing indenfor bilfabrikker.”

Han forklarer, at de store tyske bilfabrikker har store leasingselskaber, og her vil KMD gerne ind og levere Banqsoft-løsninger til dem. 

”I Norden kører vi BMWs og VWs leasing-systemer gennem Banqsoft, og det vil vi gerne udbrede gennem de aftaler, vi har i dag i Norden.”

Men vi ser mange sige, at priserne er lave nu, og det er mere attraktivt at købe. Men intet sker. M&A-markedet er helt dødt.

”Ja, det er rigtigt. Det er klart, at de vækstvirksomheder, der solgt på vækstambitioner, skal virkelig ned i pris,” siger han.

Men KMD ser ikke efter dem. I stedet for leder KMD efter selskaber, der er etablerede og som har store kundeporteføljer og stor domæneviden. 

”De behøver ikke at vokse ret meget, men de skal være etablerede. Vi ser efter selskaber, der kan give os adgang til markedet.”

Men hvorfor starter I ikke bare selv op?

”Det har vi overvejet og det gør vi måske også, men det tager meget længere tid. Men NEC vil være mere softwaredrevet og vil vokse og her er opkøb nemmere.”

Han forklarer, at de japanske NEC-lommer er dybe.

”Det har vi ikke nøjagtigt et tal for, men det er NEC, der finansierer det, og de har ikke givet udtryk for, at der er grænser.”

Kan det ende i milliardhandler?

”Ja, det kan det godt. Det bliver formentlig handler, der koster mindre, men det kan godt lade sig gøre, hvis det rette dukker op,” siger han.

”Det er ikke sådan, at koster et selskab en halv milliard, så er vi ude. Men det skal være en businesscase, der hænger sammen. NEC har en pulje, jeg ikke kender, men den har aldrig været en diskussion.”

Jannich Lunds klare forventning er, at 2023 er året, hvor den stærkt forsinkede opkøbsstrategi for alvor kommer igang.

”Det håber jeg, og det forventer jeg. Men der er ingen garanti. Vi sagde som sagt sidste år, at vi skulle have lukket en. Det sagde vi internt, for det er vores strategi, men det gik ikke. Det er helt sikkert en målsætning for i år. Der er rigtigt meget fokus på det. Men der skal være nogle der vil sælge.”

Foto: Pr
Foto: Pr

Han forklarer, at den store forsinkelse har haft betydning internt i KMD.

”Det betyder da noget. Det er der ingen tvivl om. Folk spørger jo:” Hvad sker der egentlig?”

Han forklarer, at opkøbsstrategien skulle gøre KMD mere spændstig som selskab - væk fra den tunge placering i Danmark.

”Det at være i en virksomhed, der er spændende, fordi man er på flere markeder, tiltrækker folk og gør jobbet spændende. Så det at vi ikke er lykkes med at komme ud i Europa endnu, har da naturligvis en betydning internt.”

Har du kunnet holde på folk undervejs?

”Nej, det har vi ikke. Vi har haft et churn der har ligget højere end normalt de sidste to tre år.”

Varmt marked og forsinket vækstplan

Churn betyder gennemstrømningen af ansatte - altså folk der forlader selskabet af forskellige årsager.

”Det er blandt andet på grund af et varmt marked, men også fordi vi har ladet vente på os med vores vækstplan. Det har været sådan særligt med unge, at søger de udfordringer og ikke mener, de får dem hos os, søger de videre. Sådan er det bare.”

Så det har kostet folk?

”Ja, det har det. Vi har mistet flere medarbejdere, end vi selv mener er acceptabelt. 10 pct. ville være normalt. Vi har ligget noget over. Men vi har folk, der gerne vil have udfordringer og unge mennesker vil ikke lave det samme i mange år.”

Hvad betyder det for KMD når I får den første store handel?

”Det betyder, at vi i praksis kan tænke internationalt. Vi er det allerede i Norden i dag efter købet af Banqsoft, men vi skal for alvor i gang med den strategi efter et opkøb,” siger han og forklarer, at det vil ændre hele det mindset, som er i KMD.

”I praksis er det at vænne virksomheden til, at mails skrives på engelsk, fordi ikke alle forstår dansk, en kulturrejse, der vil ændre hele KMD. Vi kommer fra en historie om vækst, der er stabil, men relativ lav til at vi gennem et opkøb for alvor kan sætte gang i selskabet.”

Transformationen af KMD sker løbende, forklarer han, fra et klassisk it-serviceselskab med store kontrakter om drift og vedligehold, til at KMD fremover skal være kendt for at levere software. Og det er skiftet over få år.

”I dag er langt det meste af KMD software. Tre fjerdedele vil jeg tro. Går du tre fire år tilbage, var det omvendt, der var det meste drift og service, så vi er under hastig udvikling internt i disse år.”

Tror du ikke folk tror I er meget tungere på de gamle dele?

”Jo, det tror jeg. Det er på grund af vores historik, og det er derfor vi skal ud i Europa og lykkes med vores vækstplan,” siger topchefen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også