Udfasning af cookies bringer udfordringer: "Det er et spørgsmål om at have orden i penalhuset"

For forbrugerne betyder udfasning af cookies bedre værn om privatlivet og mindre tracking. For annoncører er det farvel til en trofast hjælper i kampen om at få potentielle kunders opmærksomhed. Nybruddet bringer både udfordringer og mulige gevinster med sig, lyder det fra mediebureauer.
Med færre og færre cookies til at genkende forbrugerne i deres digitale færden, er de alternative løsninger nemlig komplekse, lyder det. | Foto: Michaela Rehle/Reuters/Ritzau Scanpix
Med færre og færre cookies til at genkende forbrugerne i deres digitale færden, er de alternative løsninger nemlig komplekse, lyder det. | Foto: Michaela Rehle/Reuters/Ritzau Scanpix

Når det kommer til dataindsamling, blæser de digitale vinde disse år i nye retninger. Flere styresystemer og browsere, herunder Apples og snart også Googles, blokerer for såkaldte tredjepartsdata, som er bygget på de cookies, der er ved at blive udfaset.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også