Efter flere års underskud: "For os er det allervigtigste at skabe en international virksomhed"

Patiensky har haft store underskud de seneste mange år. Årsagen er ifølge topchef massive investeringer i at gøre deres produkt klar til international ekspansion. Nu trykker de på knappen og lægger dele af deres skæbne i hænderne på vigtige partnerskaber.
Kristian Ikast, direktør i Patientsky | Foto: Patientsky
Kristian Ikast, direktør i Patientsky | Foto: Patientsky

Efter flere år med massivt underskud på bundlinjen, melder det danskstiftede selskab Patientsky sig klar til at tage næste skridt i planen for international udvidelse.

Patientsky har gennem de seneste otte år drevet en elektronisk patientjournal i Norge oven på deres egenudviklede ehealth-platform. Den platform er nu moden til, at Patientsky kan gøre den tilgængelig for andre, relevante partnere i hele Europa.

”Vi har jo i virkeligheden otte års erfaring med at arbejde på den her platform. Vi har bare ikke kaldt det en platform. Patientjournalen er bygget på den platform, og hver gang vi har foretaget et opkøb, har vi udviklet på de services, der er på platformen,” siger Kristian Ikast, der er Patiantskys direktør.

Platformen har dog været undervejs i noget tid, og investeringerne i udviklingen har kostet virksomheden dyrt på bundlinjen. Alene de tre seneste år har Patientsky tabt over 100 mio. kr.

Men især 2021 har været hårdt økonomisk, hvor underskuddet alene var 58 mio. kr.

”Vi har faktisk tidligere været i gang med at ekspandere vores platform, som har kørt i Norge de seneste syv år og er rullet ud i Finland også. Men vi valgte at tage en pause i ekspansionen, da vi kunne se, at onboarding på platformen var for kompleks for nogle af vores partnere. Derfor ændrede vi kurs,” siger Kristian Ikast og fortsætter:

”I stedet for at udkomme hurtigt med en platform, der ville tvinge os til at bruge en masse konsulenter i onboardingen, valgte vi at lægge yderligere investeringer i udviklingen, så vi kunne sikre, at platformen var hurtig og skalerbar,” siger Kristian Ikast.

Partnere skal drive det frem

Med onboarding taler Kristian Ikast om det næste skridt i Patientskys vigtige strategi hen mod en international udvidelse, der langt hen ad vejen står og falder med de mange partnerskaber, som virksomheden håber på at indgå.

Partnerne skal nemlig bruge platformen til at bygge egne produkter, der enten kan sælges ud til kunder selvstændigt eller i samspil med andre services, der også er lavet på platformen. Men er processen for partnerne ikke let, så kan man heller ikke forvente, at de gider være med.

”Vi skal være et organisk økosystem, man kan udvikle på og distribuere gennem. Det kan vi ikke, hvis det er ulogisk at komme i gang med. Det var den erkendelse, vi kom til, der fik os til at sætte det i bero,” siger Kristian Ikast.

Men nu er de klar. Forsinkede, men klar i den forstand, at Patientsky allerede forventer at kunne præstere et overskud på balancen i 2023. Partnerskaberne er allerede i gang med at blive indgået.

Patientsky har allerede indgået aftale med Omilon, der laver et talegenkendelsessystem baseret på kunstig intelligens. Formålet er at få flere hænder væk fra skrivebordet og over til patienterne.

”Omilon er et godt eksempel på nogen, der kan komme ombord og bygge noget, de kan komme mere bredt ud med. De har kun ét produkt, men de kan bygge det på vores platform og blive distribueret sammen med andre moduler som måske passer perfekt til en læge i Holland, siger Kristian Ikast og forklarer:

”Vi sammensætter mange små, der er specialister i det, de laver, og giver dem en chance for at komme ud i verden,” siger Kristian Ikast.

Fra SaaS til PaaS

Ekspansionen er i virkeligheden et større skridt for Patientsky end bare lige udvidelsen af en platform. Kristian Ikast har de seneste dage gentaget parolen, at Patientsky nu er en platform as a service-virksomheden. Ikke bare en software as a service-virksomhed.

Platformen er det nye forretningsben, der kommer til at være vendepunktet for Patientsky, der håber på at få mange virksomheder om bord.

”Vores platform skal være så nem at komme på, at vi hurtigt kan få mange små virksomheder om bord, så vi senere kan nå de store virksomheder, men vi tror ikke nødvendigvis på, at man skal gå efter den ene store kunder, der skal levere hele omsætningen,” siger Kristian Ikast.

Tanken er ganske enkelt, at man skal kunne skræddersy sit eget produkt. En læge i Danmark vil måske gerne have den elektroniske patientjournal koblet sammen med talegenkendelsen, mens en fysioterapeut i Tyskland gerne vil have et system med træningsøvelser og system til booking.

Kun fantasien sætter grænser – også for markedets størrelse, som Patientsky ”konservativt vurdere” til at være i omegnen af 750 mia. kr.

”Vi kommer jo ikke til at tage hele markedet, man kan vi få en procentdel er vi jo trods alt unicorn,” siger Kristian Ikast.

Men det afhænger vel af, hvor mange partnere, der vil benytte jeres platform!

”Havde vi ikke selv haft otte års erfaring med denne her platform, så ville jeg være væsentligt mere nervøs,” siger Kristian Ikast og afslutter:

”Norge er mere regulativ, og kan vi gøre det der, så kan vi også gøre det ude i Europa. For os er det allervigtigste at skabe en international virksomhed.”

Patientsky bløder trods større indtægter

Børsnoteret it-selskab åbner udviklingshub i København

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også