Microsoft vil anskaffe sig flere kunder med opkøb af Tiktok

Microsoft har en strategi om at bruge store summer på at få flere kunder, og det er også tanken med opkøbet af Tiktok, skriver avisen Wall Street Journal.
Foto: Gerard Julien/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Gerard Julien/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Den amerikanske softwaregigant Microsoft vil med opkøbet af Tiktok udvide sin kundeportefølje.

Det falder godt i hak med softwaregigantens hidtidige markedsstrategi om at bruge store pengesummer for at få flere kunder, skriver avisen Wall Street Journal.

Microsofts administrerende direktør, Satya Nadella, har siden sin overtagelse af topchefposten i Microsoft opkøbt selskaber for milliarder af dollar - heriblandt velkendte navne som Minecraft, LinkedIn og Github.

Opkøbene har givet Microsoft hundredvis af nye kunder.

Et opkøb af Tiktok vil give Microsoft adgang til omkring 100 mio. nye kunder.

Tiktok er ikke profitabelt globalt, fortæller en kilde til Wall Street Journal. Selskabets ejer, Bytedance, venter i år en omsætning på 1 mia. dollar – omkring 6,3 mia. kr. – og en omsætning 6 mia. dollar i 2021, forlyder det.

Microsoft vurderes dog til at kunne hjælpe Tiktok med at udleve sit potentiale bedre end andre selskaber, siger Ben Thompson, der er analytiker inden for techindustrien, til Wall Street Journal.

Investorerne har tiltro til, at Microsoft kan komme i mål med en købsaftale og kvitterede mandag med en aktiekursstigning på 5,6 pct.

Der er endnu meget overladt til det uvisse. Tiktoks ejerselskab, Bytedance, har ikke oplyst sine handelsbetingelser, og skulle en handel finde sted, har USA's præsident, Donald Trump, gjort krav på en procentdel af opkøbsprisen.

Trump giver Microsoft til 15. september til Tiktok-køb

Microsoft forhandler videre med Tiktok trods Trumps bekymringer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også