Klagesag i EU kan true Google og mediers digitale annonceforretning

Forretningsmodellen bag det digitale annoncemarked, som techkoncerner og netmedier opererer på, er kommet under anklage i en sag indgivet til det irske datatilsyn.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez
Af Louise Reseke, MediaWatch.

En irsk bevægelse, der har fokus på digitale frihedsrettigheder, har klaget til det irske datatilsyn over de målrettede annoncer på nettet, de såkaldte ad tech-annoncer, som både Google, Facebook og mange medier baserer dele af forretningen på. Det skriver Politiken fredag.

Sagen kan potentielt trække tæppet væk under forretningsmodellen på det digitale annoncemarked ifølge chefen for datatilsynet Dale Sunderland.

"Det er grundlaget for, hvordan det gratis internet virker. Og ja: Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvor lovlig modellen er. Men det er for tidligt at spå om, hvad konklusionen bliver," siger Dale Sunderland til Politiken.

Det er ifølge en af klagerne annoncernes brug af personlige data for at målrette budskaberne mod brugerne på nettet, der er kernen i klagen. Ifølge klagen bygger annoncemodellen på "systematisk" misbrug af personlige oplysninger.

Denne artikel er leveret af vores søstersite MediaWatch.

Tidligere Google-direktør forventer opsplitning af internettet

Bilproducenter slår sig sammen med Google

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også