ITWatch

Facebook og Zuckerberg beklager skandale i avisannoncer

Mark Zuckerberg beklager søndag i britiske aviser et tillidsbrud i forbindelse med salg af personoplysninger.

Foto: /ritzau/AP/Steven Senne

"I 2014 kom personoplysninger om flere millioner Facebook-brugere på afveje," skriver Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, i store annoncer i en række britiske aviser.

"Dette var et brud på vores brugeres tillid, og vi beklager, at vi ikke gjorde mere, da det skete. Vi vil træffe foranstaltninger, som sikrer mod gentagelser," hedder det i en helsidesannonce. 

"Vi har ansvaret for at beskytte Jeres informationer. Hvis vi ikke kan gøre det, så fortjener vi ikke Jeres tillid," hedder det.

Annoncen er blevet bragt i en række af de store førende britiske aviser - deriblandt Sunday Mirror og The Observer.

Zuckerberg nævner ikke analyseselskabet Cambridge Analytica (CA) ved navn.

Op mod en snes agenter fra en britisk datatilsynsmyndighed har i weekenden foretaget ransagninger af kontorer i London, som tilhører Cambridge Analytica - selskabet, som står i centrum af skandalen omkring Facebook.

Efterforskningen skal fastslå, hvorvidt Cambridge Analytica illegalt skaffede sig oplysninger fra Facebook-profiler for at bruge dem politisk.

Dommeren i sagen, Anthony James Leonard, siger, at han tirsdag i næste uge vil offentliggøre en fuld redegørelse om beslutningsgrundlaget.

Har slettet Facebook-sider

I USA sendte et udvalg i Repræsentanternes Hus fredag en formel invitation til Zuckerberg om at aflægge forklaring om sagen.

Angiveligt har Cambridge Analytica brugt de mange data til at påvirke amerikanske vælgere op til præsidentvalget i 2016.

Som følge af sagen har den amerikanske entreprenør Elon Musk slettet de officielle facebookprofiler for sine to store virksomheder Tesla og SpaceX.

Bevægelsen for at slette Facebook - #deletefacebook - er blevet større som følge af skandalen omkring Cambridge Analytica

Mærsk-formand, Jim Hagemann Snabe, har også fået nok af Facebook.

"Har deaktiveret Facebook i dag. Tid til ansvarlig ledelse på sociale medier", skrev danskeren på det sociale medie Twitter fredag.

Beskeden er blandt andet fulgt af hashtag'et #DeleteFacebook.

/ritzau/Reuters

Facebook: Kongressen kalder Zuckerberg til møde om skandale

Mærsks bestyrelsesformand laver en "delete" Facebook 

Mere fra ITWatch

Klumme: Har corona skabt en ny guldalder for innovation?

Hvad kan vi lære af covid-19-pandemien, når det gælder virksomheders innovationskraft – og sammenhængen med bæredygtighed, diversitet, ledelse og måder at arbejde sammen på? Det forsøger Peter Juul Jørgensen fra Lenovo at svare på i denne klumme.

NNIT-topchef: Mine ambitioner er højere

Pär Fors’ første halve år som direktør i NNIT har været præget af flere udskiftninger i topledelsen og faldende indtægter. Den nye direktør er kun mildt tilfreds og forventer bedre resultater i den kommende tid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs