Dansk IT: Nedlæg Klagenævnet for Udbud og gør noget andet

Hele udbudssystem skal tænkes om, mener Dansk IT, og det kan passende starte med en nedlæggelse af Klagenævnet for Udbud. Det siger formanden for organisationens udvalg for it i den offentlige sektor.
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Klagenævnet for Udbud, som tager sig af klager fra it-leverandører i forbindelse med offentlige udbud, bør nedlægges, og noget helt andet skal til, som led i en tanke om at gentænke hele udbudssystemet herhjemme.

Det siger formanden for Dansk ITs udvalg for it i den offentlige sektor, Ejvind Jørgensen, til Computerworld.

Han kalder klagesystemet 'et selvkørende system', hvor frygt for klagesager betyder, at ingen rigtigt tør noget. Derfor har han i mange år arbejdet for, at få ændret hele systemet.

"Vi har gjort rigtig mange ting, men det har ikke flyttet noget. Når jeg kigger mig selv i spejlet, må jeg sande, at de gode viljer ikke har flyttet noget. Vi er nødt til at kigge på rammevilkårene og gøre noget radikalt," siger han til Computerworld.

Ejvind Jørgensen mener i stedet, at Danmark bør lade sig inspirere af det engelske system, hvor klager afgøres gennem domstolene. Det vil også betyde færre klager, da der er flere omkostninger forbundet med en tur gennem domstolssystemet.

Skolernes it-system bliver styrket

DI jubler over cyberværnepligt

Skoleintra-ejer solgt til finsk selskab 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også