Forsinkelse af Digital Post-løsning koster ekstraregning på 32 mio. kr.
![Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech. | Foto: Digitaliseringsstyrelsen/PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11677976.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc77h3onqlipu12186j7lz.jpg)
Først blev udbuddet annulleret, og derefter valgte Digitaliseringsstyrelsen at forlænge aftalen med den eksisterende leverandør af Digital Post, E-boks. Som følge af det lettere omtumlede udbudsforløb er udgifterne vokset betydeligt undervejs.
Det skriver Computerworld.
En oversigt fra Digitaliseringsstyrelsen, som har stået for udbudsprocessen, viser, at de samlede omkostningerne til udbuddet og den forlængede driftsperiode med E-boks i alt løber op i 72 mio. kr.
Fra det beløb skal fratrækkes driftsomkostninger fra Netcompany i den tilsvarende periode, hvilket udgør 39 mio. kr. Det betyder, at den samlede ekstraregning lander på 32 mio. kr.
"Vi er selvfølgelig kede af, at udbuddet er blevet forsinket og har medført en ekstraregning. Ekstraregningen skyldes især, at vi, sammenlignet med den nye kontrakt med Netcompany, i dag har meget dyr kontrakt med e-Boks i forhold til den nuværende Digital Post-løsning," lyder det i et skriftligt svar fra vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech, til Computerworld.
Droppet E-boks-klage: Styrelsen ønskede at Netcompany skulle vinde