Danmark har i en årrække kunnet bryste sig af at være blandt EU-landenes dukse, når det kommer til offentlig digitalisering. Den position bliver fastholdt i en ny benchmark-analyse.
Det skriver Digitaliseringstyrelsen i en pressemeddelelse.
Af analysen, der hedder 2018 eGovernment Benchmark, fremgår det blandt andet, at Danmark klarer sig bedre end EU-gennemsnittet, når det kommer til brugerorienterede offentlige tjenester med let adgang for den enkelte borger.
Her scorer Danmark 93 pct., mens EU-gennemsnittet er 82 pct. i benchmark-analysen. Den viser dog samtidig, at der er plads til forbedringer.
"Danmark ligger i top i EU's måling af digitale tjenester til borgere og virksomheder. Det er vi rigtig glade for. Omvendt viser EU's måling også, at vi kan gøre det endnu bedre på en række områder, for eksempel digital sammenhæng og brugervenlighed for borgerne," udtaler Rikke Hougaard Zeberg, direktør i Digitaliseringsstyrelsen, i meddelelsen.
Sammenligningen med de øvrige EU-lande viser, at Danmark klarer sig bedre end gennemsnittet, når borgere skal finde frem til bestemte myndigheder eller have informationer om behandlingen af persondata. Her scorer Danmark 68 pct., mens EU-gennemsnittet ligger 59 pct.
Når det kommer til andre EU-borgeres brug af danske digitale tjenester, scorer Danmark 58 pct. for borgertjenester og 84 pct. for virksomhedstjenester. Til sammenligning er EU-gennemsnittet henholdsvis 48 pct. og 61 pct.
Danmark skiller sig i høj grad også positivt ud, når det kommer til brugen af elektroniske identiteter som NemID, elektroniske dokumenter, basisregistre og digital post, viser benchmark-analysen. Her ligger Danmark på 88 pct., mens gennemsnittet for de øvrige EU-lande er 54 pct.
Digitaliseringsstyrelsen: Manglende it-kompetencer skal findes nu
DI digital: Anbefalinger om dataetik er en god mulighed for at løfte digital tillid