Google begrænser de svar som AI-baseret søgning kan levere om valg
Google vil begrænse de typer af valgrelaterede forespørgsler, som chatbotten Bard og andre søgninger fra generative AI-løsninger kan svare på. Det skriver mediet Reuters:
”Teknologigiganten sagde, at den vil ”arbejde med et øget fokus på den rolle, kunstig intelligens (AI) kan spille”, da den ser ud til at servicere vælgere og kampagner relateret til disse valg. Begrænsningerne vil blive håndhævet i begyndelsen af 2024, oplyser virksomheden.”
Også Meta, der ejer Facebook og Instagram, udelukker politiske kampagner og annoncører i andre regulerede brancher fra at bruge deres nye generative AI-reklameprodukter. Annoncører hos Meta bliver også nødt til at oplyse hvornår kunstig intelligens (AI) eller andre digitale metoder bruges til at ændre eller oprette politiske, sociale eller valgrelaterede reklamer på Facebook og Instagram.
Udover præsidentvalget i USA forventes en række store valg i 2024, herunder nationale valg i Indien, verdens største demokrati og Sydafrika, blandt andre.