Rådgivere vil bruge AI til at vinde udbud
Rådgivningshuset Niras har konfigureret en sprogrmodel baseret på kunstig intelligens. Modellen har fået adgang til data fra Niras’ tidligere tilbud, hvilket vil sige, at medarbejderne kan give værktøjet oplsyninger om, hvilket tilbud der skal skrives. Det skriver mediet Børsen.
Børsen interviewer både Niras forretningschef Christian Holmgaard Mossing og lederen af data science Torben Kirk Wolf om deres syn på, hvordan sprogmodellerne har forandret opfattelsen af, hvordan AI kan påvirke ingeniørers AI-arbejde.
Dermed bringer Niras den kunstige intelligens direkte ind i arbejdet med at optimere tilbudsskrivningen. En anvendelse der ikke alene kan blive værdifuld for Niras.
Den viser vejen for, hvordan kunstig intelligens kan være med til at løsne den gordiske knude, som tilbudsgivningen er blevet for mange virkosmheder, fordi udarbejdelsen af komplekse tilbud er forbundet med store uddgifter, der ofte er tabt, hvis tilbuddet ikke vindes.