Google: Små og mellemstore virksomheder bør øge brugen af kunstig intelligens

De danske små og mellemstore virksomheder gør ikke særlig stor brug af kunstig intelligens, viser ny rapport. Google og Dansk Erhverv mener, at det bør laves om.
Malou Aamund er adm. direktør for Google i Danmark. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Malou Aamund er adm. direktør for Google i Danmark. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Ifølge en rapport fra Innovationsfonden, McKinsey & Co. og Københavns Universitet er det blot 5 pct. af de små og mellemstore virksomheder i Danmark, der gør brug af kunstig intelligens, skriver Berlingske.

Det er ikke godt nok, mener Google og Dansk Erhverv, som torsdag afholdte en konference om kunstig intelligens for cirka 250 små og mellemstore virksomheder.

"Kunstig intelligens bliver noget af det mest afgørende for, om en virksomhed lykkes. De store virksomheder er godt i gang, men de mindre virksomheder halter bagefter, og det kan skabe en enorm ulighed i dansk erhvervsliv," siger Malou Aamund, adm. direktør for Google i Danmark, til Berlingske.

Google-direktøren bakkes op af Brian Mikkelsen, der er adm. direktør for Dansk Erhverv, og som peger på, at der er en sammenhæng mellem indtjening og brug af kunstig intelligens, og at de danske virksomheder derfor bør øge brugen af teknologien.

AI-startup: Implementeringen af kunstig intelligens går langsommere end forventet

Diagnostikfirma går begivenhedsrigt 2020 i møde – indleder med EU-nik til første produkt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også