Digitalt samarbejde skal åbne nyt marked for Novo Nordisk

Novo Nordisk vil bygge et marked for behandling af fedme med lægemidler, der kan konkurrere med fedmeoperationer. Til formålet har man blandt andet allieret sig med et amerikansk health tech-selskab, der via en app og kunstig intelligens leverer råd om vægttab.
Novo Nordisk har indgået samarbejde med det amerikanske health tech-selskab, Noom, der via en app og kunstig intelligens kan give råd om vægttab personificeret til den enkelte bruger. | Foto: /Ritzau Scanpix/Asger Ladefoged
Novo Nordisk har indgået samarbejde med det amerikanske health tech-selskab, Noom, der via en app og kunstig intelligens kan give råd om vægttab personificeret til den enkelte bruger. | Foto: /Ritzau Scanpix/Asger Ladefoged
AF ALBERT RØNNING-ANDERSSON, MEDWATCH

Insulinforretningen i Novo Nordisk er under pres, og Bagsværd-selskabet har derfor behov for at brede porteføljen af produkter ud, så man også på lang sigt har sikring for fortsat vækst.

Det stadig stigende fedmemarked er blandt de markeder, Novo Nordisk øjner guld i, og hvor man med midlet Saxenda allerede er størst med et salg tæt på 4 mia. kr. svarende til et markedslederskab på 45 pct. målt i værdi.

Det skriver Børsen.

Men der skal mere fart over feltet, og til at lirke døren til fedmemarkedet yderligere op, har Novo Nordisk blandt andet slået pjalterne sammen med det amerikanske health tech-selskab, Noom, der via en app og kunstig intelligens kan give råd om vægttab personificeret til den enkelte bruger.

"Vi skal have nogle flere vækstplatforme at bygge på til den lange bane, og det er den ændring, vi har annonceret i R & D, hvor vi forsøger at prioritere, hvordan vi kan komme ind i nogle af de tilstødende områder (til diabetes, red.)," siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk til Børsen.

At få opbygget selskabets fedmemarked er en kæmpemulighed, hvor Novo Nordisk gør noget, man ikke har gjort før, tilføjer topchefen med henvisning til, at Novo Nordisk på egen hånd skal overbevise omverdenen og læger om fordelene ved medicinsk fedmebehandling.

Da Novo Nordisk massefyrede 400 ansatte i Danmark i september sidste år, fortalte koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk, Mads Krogsgaard Thomsen, til MedWatch, at der ikke var tale om en nedskæringsøvelse, men en ” transformationseksercits til det digitale område – altså data science, it og kunstig intelligens”.

”Indenfor det digitale område kommer vi hurtigt op at skulle ansætte et trecifret antal i 2019 med en eller anden form for data science og it-baggrund. Vi taler her om, at der i Novo Nordisks R&D vil være nye stillinger næste år i niveauet 200-300,” sagde Mads Krogsgaard Thomsen.

Denne artikel er leveret af ITWatchs søstermedie MedWatch.

Novo trækker omsætningen ned i NNIT's årsrapport

Novo Nordisk i digital offensiv: Vi mærker et kæmpe behov 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også